אני לא יודע מהיכן זה נחת עלינו.

אמש קיבלתי מיסרון מחבר יקר – שמעת שג'ון מרטין מת?

מת? פתאום? בגיל 60? מה קרה? הייתי קפוא.

זה עשה אותי עצוב, זה עשה אותי עצוב מאוד.

כמה שנים אני מכיר ואוהב ומעריץ את ג'ון מרטין?

כנראה משהו כמו 25 שנה, מאמצע שנות השמונים.

מאז למדתי להכיר את יצירתו יותר ויותר, לפני כ-15 שנה כבר היתה ברשותי לדעתי את רוב היצירה שלו על דיסקים ובשנת 1996 זכיתי לראותו לייב בהופעה קטנה ואינטימית בעיר הולדתו, גלזגו, במקום שהוא חלל הופעות בתוך רפסודה הקשורה למזח שעל נהר הקלייד במרכז העיר, מקום לא אטום, אלא עם חלונות זכוכית מקיפים לרוב כך שאפשר להפליג עם הצלילים והגרוב המהפנט באוזניים ובמוח למקומות רחוקים תוך כדי צפייה באורות העיר ונצנוצי המים.

ערב של פולק רוק פופ ג'אז בלוז ושירי אהבה, אהבה שבורה, אהבה פוצעת, אהבה קשה ואהבה נשגבת וכואבת. ג'ון מרטין הוא חלום ושברו, ג'ון מרטין הוא כישרון, ג'ון מרטין היה חבר של ניק דרייק. איש מיוחד, אמן משכמו ומעלה.

יוצר נדיר, איש עצום, צנוע, שהשאיר יצירה ענקית, של תקליטים מצטיינים, שירים מופלאים, קול כובש וזרימה שמאפשרת לך להרגיש שטוב לחיות, עם צלילים כאלו, גרוב ומלנכוליה, עצב ושירה, ג'אז ובלוז, פולק ואווירה, עבר והווה, חום גדול וקור מלמעלה בשביל להצטנן מעט.

לא ברור לי מדוע מת, אבל אני מקווה שלא בייסורים, כנראה במפתיע. את רגלו איבד אחרי סיבוך מתאונה לפני כמה שנים, עכשיו אולי משהו עם הלב או מחלה, לא ברור, אבל ידוע שהאיש לא היה בריא במיוחד, עם משקל עודף רב, עם הרגלי שתייה רעים בעברו וכדומה.

אבידה גדולה.

המלצה? להאזין, להעמיק, לגלות ולהכיר.

הנה להאזנה חינמית שלושה אלבומים שאהובים עליי והם נבחרים שלו:

1971 – BLESS THE WEATHER

1973 – SOLID AIR

1980 – GRACE AND DANGER

האחרון הוא תקליט הגירושים שלו מאישתו בוורלי, שאיתה עשה גם שני תקליטים נהדרים לפני כן. פיל קולינס, שבעצמו היה אז לפני גירושיו עם אישתו, עזר, הפיק וניגן ושר בתקליט הכואב והחם הזה.

רוב אלבומיו מומלצים, משנות השבעים, משנות השמונים, משנות התשעים ומשנות האלפיים.

נוח על משכבך בשלום, דיר ג'ון.

Discover John Martyn!

Discover John Martyn!

Discover John Martyn!

פוסט של בועז כהן על ג'ון מרטין

פוסט של גל אפלרויט על ג'ון מרטין

פוסט של יאיר יונה על ג'ון מרטין

האתר של ג'ון מרטין

