כשקראתי שאירוע "צבע טרי 2" מתרחש במתחם "התחנה" מיהרתי לסמן לי את זה בראש.

יופי, אמרתי לעצמי, סוף סוף, הנה, הגיע המועד הנכסף.

הקהל יחשוב על התערוכה, אני ציפיתי לרגע שאוכל להיכנס שוב למתחם הזה.

לפני כחמש שנים צילמתי את המתחם הנטוש, הזנוח, הישן, המאובק.

את אף אחד הוא לא עניין, כמעט, והיה כ-אי ירוק בים אפור, איזור שאדם לא דורך בו.

אז, הגעתי במקרה כשהיתה שם פגישה של אדריכלים וקבלנים, חשבו שאני חלק מהסיפור.

האמת היא שלא שאלתי אף אחד, ופשוט נכנסתי, כמו שאני נוהג לעשות בדרך כלל.

התיעוד והצילום של המקומות הללו חשוב פי כמה מכל יישות אנושית שחיה בזמן כזה או אחר.

מכל שומר או גדר, מכל אחראי או נעלם, מכל חוק או אזהרה חסרת תכלית.

המתחם הזה, של תחנת הרכבת העותומנית, הצמוד למוזיאון צה"ל הביזארי, היה סגור, נטוש ומרתק.

מבנה הרכבת וכל המתחם הזה סיקרן אותי כבר הרבה זמן לאחור, וניצלתי נקודה אחת בזמן.

כול כאלב ביג'י יומו !

אז ישנן התמונות, ישנם הצילומים, ישנו התיעוד, הקצר, כפי שביצעתי באותו היום, על מהלך הזמן.

לצערי, כששבתי למתחם הסגור אחר כך, בשלבים שונים, גם אחרי שהחל השיקום והשימור, לא יכולתי לצלם אותו מבפנים אלא רק לעקוב קצת על המתרחש מבחוץ, ואכן עשיתי זאת כמה פעמים במהלך השנים האחרונות.

הפעם הגיע הזמן, סוף סוף.

נסור למתחם, עכשיו "התחנה" המיוחצנת, המתוקתקת, הנקיה, המחודשת, ונבחן את הדברים בעינינו.

ידעתי שהכל יהיה מצועצע יותר עכשיו, מלוטש, מצוחצח, אבל הרי אי אפשר היה להשאיר את הדברים כך, כמו שאני אוהב אותם, אחרת הקהל הגדול, לעולם לא יגיע לכאן.

על שימור המתחם ההיסטורי הופקד אדריכל אמנון בר אור וצוותו, ובאמת, מזל, כי מדובר באיש מקצוע מנוסה וטוב.

הגעתי עם בני, כבר ביום רביעי, ביום הראשון של התערוכה, ונכנסנו עם האנשים הראשונים כדי להתרשם.

קודם נכנסנו לתחנה עצמה, למבנה עצמו, סיקרן אותי במיוחד לראות מה נותר שם ומה נעשה.

לשמחתי הקירות עדיין במצב גס ואותנטי, חלק מהם, וייתכן מאוד שהכוונה היא להשאיר אותם כאלה, מקווה.

עמודי הברזל שמאחור, ברציף, הם אותם העמודים, אבל נעשתה הרבה עבודה לשיקום תקרות, סביבה וכ"ו.

מסילת הברזל עכשיו גלוייה ונמצאת על האדמה, אינני יודע אם נחפר החול שכיסה את חלקה או שהובאו מסילות חדשות.

גם המבנה של המחסנים שוקם ושופץ, בחוץ ובפנים, אך הקירות עדיין מסומנים עם סימוני הסדקים הקבלניים.

ישנה גדר אבן וגדרות ברזל התוחמות את האיזור המשופץ מהאיזור הדרומי יותר שעדיין רחוק מסיום, איזור המפעל, מסקרן מאוד מה שקורה שם, אך זהו עכשיו איזור סגור לעבודות.

"צבע טרי 2"

הרי גם אמנות היתה באירוע, ובכל זאת לא באנו רק בגלל הבניינים…

אני חייב להודות שהופתעתי מאוד באירוע האמנות הזה.

הופתעתי מכמה מוכשרים האמנים, מכמות האמנים המוכשרים ומאיכות העבודות- ציור, צילום, פיסול וכ"ו.

לצערי את כל המבנה שבו נמצאו אמני הגלריות לא הספקתי לראות אך את מבנה המחסנים, שאיכלס את בחירת האוצרת ותערוכת הפרס ואת אוהל האמנים הצעירים העצמאיים סרקתי בקפידה ובהנאה גדולה.

בכל "חדר" היו עבודות של 3 אמנים, קיר לכל אחד, ובכל חדר כזה היה מה לראות, ממה להתפעל וממה להתרגש. ראיתי טכניקות מרשימות, קונספטים מבריקים, אסתטיקה משובחת ובעיקר צילומים וציורים נפלאים לגמרי. האירוע מסתיים מחר, עדיין תוכלו לבקר מחר, בשבת, וכדאי מאוד.

החזית הצפונית של המבנה הראשי, מבנה התחנה הטורקית הישנה, כפי שצולם ביום רביעי, מרץ 2009.

אותו המבנה, כפי שצילמתי אותו בשנת 2004.

2009

2006

2009

היו גם עבודות חוץ, "אורבניות", וזה אמן מבריק שמצייר על קירות בת"א, ומכנה עצמו KNOW HOPE

2009

מאי 2004

מרץ 2009, הכתובת נשארה על הקיר…

פנים התחנה במאי 2004

כאן כיום, ב-2009, נמצא בית הקפה הפנימי

המסילות במרץ 2009

המסילות במאי 2004

מבנה משתפץ במרץ 2009, יום רביעי האחרון

אותו המבנה לפני כחמש שנים, מאי 2004

2009

2004

2009

2004, מבנה בית החרושת ללבנים

2009, הברבור הוא חלק מעבודה של אניסה אשכר, משחרה 2009

2004

2009

2004

2004

2009

2004

איזור בחירת האוצרת, מבנה המחסנים לשעבר, עבודה נהדרת של גיל יפמן

עבודה של אנג'ליקה שר

2009, כך נראים הקירות העליונים, במצב אותנטי בערך, עם סימוני הסדקים

2009, פרט מתוך "שמור", שירה זלוור, זוכת פרס יגאל אהובי לאמן המבטיח ביריד צבע טרי 1, 2008

2009, שירה זלוור, זוכת פרס יגאל אהובי לאמן המבטיח ביריד צבע טרי 1, 2008

חממת האמנים העצמאיים הצעירים, צילום נהדר של מירב מרודי המצויינת, מפעל ברומניה

עבודה של אהרון עוזרי

פרט מתוך עבודת צילום נהדרת, רון עמיר, חממת האמנים

עבודה של רועי יריב

2009, קרון שהוכן לתצוגת הקבע במבנה

פרט מעבודה של האמנית המדהימה רימה ארסלנוב

עבודה של האמן המבטיח רועי מרדכי

2009

2004

2009

2004, מבנה המחסנים

2009, מבנה המחסנים

2006

מרץ 2009, זהו אינו הירח, זוהי לא הלבנה, לא לונה, אלא כדור פרסומת של בנק…

2006

2009

2009, קרון שהוצב כתצוגה חיצונית (הוא לא היה כאן לפני כמה שנים, זה "כאילו"…)

עבודת אמנות, פרוייקט מוזמן בשם Transit, של פורת סלומון, "מחוץ" למתחם

כל הצילומים צולמו על ידי, שרון רז, בין 2004 ל- 2009.

כל הצילומים הוקטנו בגודלם ובאיכותם, ולא רק פעם אחת, עקב אילוצי גלישה, אתר וכ"ו.

רוצו, לתערוכה, כי מחר, יום שבת, הוא היום האחרון.

האתר הרשמי – "צבע טרי 2"

על האירוע ב"עכבר העיר"

על התערוכה ב"גלריה" של "הארץ"