קיבלתי מייל אחרי הפוסט שלי על בתי הכנסת, מאדריכל יוסי מטלון, שכני כאן לרשימות. הוא סיפר לי על בית כנסת אחד קטן הנמצא ב-קרית מטלון, פתח תקווה. הוא שאל אם אני מכיר את המבנה "המגודר מכל צדדיו", וגם הוסיף בהמשך ההתכתבות שעל שמו של סבא שלו, משה יצחק מטלון, שאותו לא הכיר, קרויה כל השכונה הזו. סבו, אגב, אף פעם לא גר בה אלא הקים אותה ופיתח אותה ביחד עם משה קרסו.

מצחיק, אני מקבל המון מידע מאנשים, לגבי מבנים נטושים, אבל המייל הזה היה קולע ונחמד במיוחד, כי הוא הזכיר לי פתאום את בית הכנסת הזה, שאני אכן מכיר אותו. נזכרתי השבוע שרציתי להעניק לו רשימה נפרדת ומכובדת משל עצמו, למבנה הזה, מכיוון שכשאני גיליתי אותו, לפני כמה שנים, באחד משיטוטיי, התאהבתי. התאהבתי במבנה קטן וצנוע עד מאוד, מבנה שנראה נטוש וסגור ומסתבר שכנראה פתוח כן, אבל רק ליום אחד בשנה, רק ביום הכיפורים.

לא יודע מה פגע בי בלב אז, כנראה הגודל הזה, הצניעות, הקובייתיות, המודרניזם המתומצת. בית כנסת צנוע במימדיו ובתפארתו. בית כנסת אשכנזי ותיק מאוד, שכונתי לגמרי, עצמאי, עומד כך, סגור, מוזנח, והרי זה כל היופי. חזרתי כמה פעמים, אני חושב שצילמתי שם שלוש או ארבע פעמים בהזדמנויות שונות, תמיד שב ובודק שהוא עדיין עומד.

אז הנה, סוף סוף, אחרי תכנונים להקדיש לו פוסט מהרגע שהגעתי לרשימות, הנה הוא לפניכם, כול כאלב ביג'י יומו. 18 (ח"י…) צילומים ממבנה בודד וצנוע.

IMGP3018

מישהו כנראה החליט לצערי פעם לשפץ את הכניסה, מזל שרק אותה. ראו איזה מבנה קטן.

IMGP3020

IMGP3021

IMGP2876_3

IMGP2878_1

IMGP1967_3

IMGP3047

IMGP1968_2

IMGP3027

IMGP2885_2

IMGP2887_1

לא סתם אני כל פעם מתעכב על זה, על גומחת ארון הקודש למזרח, על הגליל הזה, על התכלת, סימני הזמן והחלודה, הצבעוניות הזאת, ההתעגלות, יש כאן משהו שגורם לי כמעט לבכות, משהו עם יהדות, עם צניעות, עם אותנטיות, משהו לא לגמרי מובן, לי, אבל מרתק, כאילו מאוד אישי, למרות שאני לגמרי חילוני.

IMGP3028

העניין הזה עם הגדר הזו הוא גם חזק. מעטה בין החוץ לפנים. שכבה נוספת. בידוד הבניין, גם מזכיר ניחוחות מהעבר, אחורה אפילו לגלות, לשואה, לגטו, לאירופה, מפריד, שומר, מגן ומבודד. מתחם סגור.

IMGP3032

IMGP3031

IMGP2891_1

IMGP3033

IMGP3035

IMGP2899_2

הבדלי החורף והקיץ, והנה קצת קרני אור לבסוף.

כל הצילומים צולמו על ידי, שרון רז, בכמה סשנים במהלך השנים האחרונות, מ-2004 ועד היום.

בחרתי 18 צילומים מייצגים מתוך עשרות שצילמתי כאן, לצערי לא יכולתי לצלם בפנים, המבנה סגור.

אין לי מושג למי יש את המפתח…

ביום כיפור אסור לנסוע, אז אני לא יכול להגיע לכאן…

צילומים נוספים של המבנה הזה ושל מבנים אחרים בקרית מטלון נמצאים באתר שלי "אדריכלות נעלמת" בתוך הארכיון האורבני, בתוך פתח תקווה, בתוך קרית מטלון.

הנה, אגב, עוד פוסט שאני ממליץ עליו, שלי, על בית כנסת אחד קטן ובאמת נטוש, לגמרי.

זהו הפוסט ה-101 שלי כאן ברשימות.

אני לא מוציא פוסט כל יום או יומיים, פעמים רבות גם בהחלט לא כל שבוע, לכן יחסית אין לי המון פוסטים.

אבל אני חושב שאני משקיע ברוב הפוסטים שלי, לא?…

בכל אופן ב-100 הפוסטים האחרונים הללו, 100 רשימות, היו בממוצע כמעט 1200 קוראים לכל רשימה, אלף ומאתיים קוראים כמעט, בממוצע, לכל רשימה, זה נתון שבהחלט מרשים ומשמח אותי.

מאות קוראים לפוסט, ויש כמה תגובות, וזה נחמד, אבל מעניין אותי מי אלה כל האנשים, הקוראים ה"פסיביים" שנכנסים לכאן ואני לא יודע כלום עליהם, אם אהבו או לא, מה הם עושים בחיים, איזה צבע הם הכי אוהבים, אם יש להם ילדים, מה דעתם על כוסברה, לאיזה מוזיקה הם מאזינים וכמה פעמים הם הולכים לשירותים ביממה. מסקרן, תודו.

