ייתכן ויש אינטרסנטים מעטים הרוצים להרוס את קולנוע היכל.
אנחנו לא ניתן להם. זהו בית הקולנוע הוותיק האחרון שנשאר בעיר.
הוא נבנה באמצע שנות השלושים של המאה העשרים על ידי מועצת הפועלים ופעל משנות הארבעים, עם אלף מקומות ישיבה ואפילו גג נפתח, שייתכן שהיה הגג החשמלי הנפתח הראשון בארץ בבית קולנוע כלשהו. זה אולם התרבות הגדול ביותר שהיה בעיר והקרינו בו סרטים, הציגו בו מופעי בידור, אופרה, תיאטרון, הצגות ביידיש, ניגנו בו קונצרטים והתקיימו בו טקסים ואירועים לרוב. אני ראיתי כאן הרבה סרטים. בשנות השמונים חילקו אותו לשלושה בתי קולנוע בהתאם למה שהיה מקובל אז. זה מרכז העיר וזהו קולנוע שהיה מרכזי בחיי העיר. בשנות השמונים היו כאן הפגנות רבות וידועות בעקבות פתיחתו להקרנות בשבתות.
השטח שייך לקרן קיימת לישראל שמחכירה אותו. המבנה מושכר להסתדרות, במקור עבור "אמפיתאטרון של בית הפועלים פ"ת". הבניין עומד סגור ברובו זה שנים. ייתכן ויש הרוצים או ירצו להרוס אותו ולבנות במקומו מגדלים. ייתכן שתכניותיהם הם להרוס גם את בניין קולנוע היכל וגם את בניין מועצת הפועלים והחניון, את כל המתחם. מוכר לכם? אבל שימו לב- הקרקע היא ציבורית, שייכת לקק"ל, וייעוד הקרקע ציבורי. האם ייתכן ששוכרי דירה בעיר כלשהי יחליטו לפתע למכור את הדירה שהם שוכרים? להרוס אותה ולבנות במקומה אחרת? הרי זה לא ייתכן, נכון?
בזמנו, ניסיתי להשפיע ולעזור בכך שבניין זה ייכנס לרשימת השימור של העיר פתח תקווה. אינני בטוח לגמרי מה עלה בגורל יוזמה זו ואם הצליחו או לא להכניסו. ועדת השימור והעירייה חייבת להכניסו לרשימת השימור, אם הוא עדיין לא שם, וחייבים להגן על מבנה זה, שתוכנן על ידי האדריכל הישראלי המיתולוגי אריה שרון. מבנה חדר האוכל של קיבוץ גבעת השלושה לשעבר, במרכז העיר, מול המוזיאון ויד לבנים, גם הוא תוכנן על ידי אריה שרון והוא כבר הוכרז כמבנה לשימור. קולנוע היכל לבטח שירת אנשים רבים הרבה יותר והוא אינו פחות חשוב ממבנה חדר האוכל, וזו בלשון המעטה. הריסתם והיעלמותם של בתי קולנוע הדר, שלום ואורון הם עדיין פצעים פתוחים ומדממים בלב אזרחים לא מעטים. לא ניתן שזה יקרה לנו שוב. היכל הוא בית הקולנוע הוותיק האחרון שנותר בעיר, וראוי שימשיך להתקיים וגם לחיות שוב.
חלק ממרתף הבניין שימש כבית לתנועת נוער. אין שום בעיה להשמיש מחדש ובצורה נבונה את הבניין לצרכי הציבור. הוא לא חייב להמשיך לשמש כבית קולנוע. פרק זה כנראה תם. אך לחללים שבין כתליו ניתן למצוא שימושים חוזרים רבים, לפעילויות של ילדים, של נוער, של תנועות נוער, של מחלקות או גופים השייכים לעירייה וכ"ו. הבניין חייב להמשיך להתקיים ולשמש את הציבור. ייעוד הקרקע ציבורי והקרקע שייכת לציבור. פנטזיות על שני מגדלי משרדים או מגורים כאן, דווקא כאן, גם כאן, הן הבלים מיותרים.
נדרשת עכשיו פעולה. יש לגרום לכך שהמבנה יוכרז בהקדם כמבנה לשימור בדרגה מחמירה. יש לדאוג לכך שייעוד הקרקע יישאר ציבורי לעד וכמו כן שהבניין יחזור וימשיך שוב לשרת את הציבור שהוא אמור לשרת. שימו לב- אין כרגע שום דבר קונקרטי ממשי בשטח או מתחת לו. בניין קולנוע היכל עומד וקיים, והוא בבעלות קק"ל, כלומר המדינה, כלומר אנחנו. יש לדאוג לכך שהבניין יוכרז כמבנה לשימור לנצח וכמבנה שימשיך לשרת את כולנו.
הקניין הרוחני של המידע הדיגיטאלי שבששת הצילומים הבאים שבפוסט זה שייך לארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני. אין להעתיק, לשכפל, להפיץ או להסיק רווח כל שהוא מן המידע או לעשות בו כל שימוש. תודה רבה מקרב לב לצוות הארכיון.
באדיבות הארכיון לתולדות פתח תקווה ע"ש עודד ירקוני.
שם ותאור: ביקור דוד בן גוריון בפתח תקוה בקולנוע היכל.
צלם: בן נעם ניסן.
באדיבות הארכיון לתולדות פתח תקווה ע"ש עודד ירקוני.
שם ותאור: הקונצרט הראשון של התזמורת הפילרמונית בקולנוע היכל. התזמורת יושבת על הבמה.
תאריך צילום: 1952 .
צלם: רוזנבליט, א. י.
באדיבות הארכיון לתולדות פתח תקווה ע"ש עודד ירקוני.
שם ותאור: ילדים צועדים עם דגלים ברחבת העיריה, ארוע לא ידוע.
ברקע נראה קולנוע היכל, בית ההסתדרות בין עצי אקליפטוסים, רחוב חיים עוזר.
צלם: מרילין, ירון.
באדיבות הארכיון לתולדות פתח תקווה ע"ש עודד ירקוני.
שם ותאור: קולנוע "היכל" בראשיתו. שלט במרכז החזית מעל עמודי הכניסה. רחוב ההסתדרות.
צלם: סטודיו, פוטו.
באדיבות הארכיון לתולדות פתח תקווה ע"ש עודד ירקוני.
שם ותאור: קולנוע "היכל", תמונה משנות ה- 50.
אנשים עומדים מחוץ למבנה. מצד ימין נראה רחוב חיים עוזר. הצגת שחרית לילדי בית ספר .
צלם: בראון, י .
באדיבות הארכיון לתולדות פתח תקווה ע"ש עודד ירקוני
שם ותאור: קולנוע היכל. (לפני השיפוץ). מימין נראה השביל המוביל לרחוב נורדאו.
צלם: מרלין, ירון .

צילום: שרון רז. בניין בתכנונו של אריה שרון ז"ל. שנות האלפיים.

צילום: שרון רז. השלט.

צילום: שרון רז. כאן כבר בלי השלט.

צילום: שרון רז. הקופות.

צילום: שרון רז. חזית צדדית.

צילום: שרון רז. מגדל הבמה, חזית צדדית.

צילום: שרון רז. צד אחורי. מכאן, בחלק מהמרתף, פעלה תנועת נוער.

צילום: שרון רז. זהו החלק האחורי של המבנה, מצולם מרחוב נורדאו.

צילום – אורן מאירי. ימי ההפגנות על פתיחת בית הקולנוע בשבתות.
כל הצילומים הוקטנו בגודלם ובאיכותם על מנת להתאים לגלישה כאן ובגלל מגבלות האתר.
לקריאת הרשימה שלי על קולנוע אורון בפתח תקווה נא ללחוץ כאן
לקריאה על פרשת קולנוע היכל (ההפגנות והשבת) מאתר ויקיפדיה נא ללחוץ כאן
לקריאה על הניסיון להפוך את הבניין למגדלים, פב' 2010, אתר mynet, ניצן ינקו, נא ללחוץ כאן
לקריאת כתבה מיוני 2009 של ניצן ינקו ב-mynet, "האם היכל יהפוך לבית כנסת?" נא ללחוץ כאן
לקריאה כתבה ממאי 2009 של ניצן ינקו ב-mynet, "מה יקרה לקולנוע היכל?" נא ללחוץ כאן
לקריאה על אדריכל אריה שרון ובנייניו בפתח תקווה, מאת נועם דביר, גלריה, הארץ, נא ללחוץ כאן
לקריאת הכתבה "חדר הפלאות- חיי התרבות של פ"ת" מאת סיגל ברקאי, מוזיאון פ"ת, נא ללחוץ כאן
מרץ 15, 2010 at 3:21 pm
הקולנוע נסגר בשנות ה90 בגלל דרישות שונות של הקמת מערכות כיבוי אש.
בשנות ה80 לקחו אותנו לשם עם כל הכיתה בבקרים כדי לראות סרטים והצגות
ראיתי שם את משה בקש ובאסם זועמוט.
וגם את הסרט שיער עם הסברים.
בערב כמובן ראיתי שם הרבה סרטים.
יש לציין שהבניין גם שופץ והשתנה במהלך שנות ה80.
מאוד חבל שהוא לא בשימוש ואפשר לעשות ממנו מרכז תרבות לסרטים והצגות.
להסתדרות לא אכפת בכלל מכלום וכך גם היא מכרה וסגרה את בית הפועל
ועוד משהו קטן:
יש תמונה של היכל מאחורה מתוך חניון ברחוב נורדאו.
על אותו החניון עמדה מרפאת ברקמן שהייתה מבנה חד קומתי עם אווירה משפחתית עם האחות מדונה.
המרפאה כאמור נהרסה יום אחד לטובת מגרש חנייה.
אשמח לדעת אם יש תמונות שלה.
רונן
מרץ 15, 2010 at 3:30 pm
כמה עצוב
מרץ 15, 2010 at 3:35 pm
כן, גם אני גדלתי שם.
אם אני זוכרת נכון הוא גם הופיע בחלומותיי לא מעט פעמים
מרץ 15, 2010 at 4:20 pm
חלק מהמבנים הישנים הם המורשת שלנו ואפשר לבכות עליהם.
נכון שיש הרבה מבנים שאיין בהם שום כלום מיוחד שאפשר להרוס אבל לא כל דבר להרוס.
מרץ 15, 2010 at 5:17 pm
אתה חושב שאפשר עוד לשנות את העולם? (אמרו את זה פעם לא משנה): כל הכבוד שרון! תודה.
מרץ 15, 2010 at 7:14 pm
אם הפתח תקוואים לא מסוגלים להציל את הבניין שהם נלחמו עליו בשנות ה-80', חבל. בלי מלחמה, כמו שעשו בסמדר בירושלים, זה לא ילך.
מרץ 15, 2010 at 7:27 pm
ביבי טען רק לפני כשבועיים שהוא מעלה את נושא שימור המורשת לדרגת פרויקט לאומי. בינתיים זה ודאי נשכח בשטף האירועים.
מרץ 15, 2010 at 9:41 pm
איזה זכות יש למושחתים הללו לספסר באדמת הלאום שקיבלו למטרות ציבוריות מוגדרות ? חייבים לשמור על היעוד הציבורי ועל המבנה !!!
מרץ 15, 2010 at 9:52 pm
אני זוכרת שם הכל, גם את הריח. היה ד"ר לייבה והאחות שולה.
אני זוכרת גם את ההפגנות עם אבי אורן ז"ל (או אי"ד) בקולנוע היכל.
וכמו רונן וינשטוק (אח של בועז במקרה?…) גם אותנו לקחו לכל מיני בקרים שם (וגם בשלום ובאורון- הכי כואב הלב על אורון)
אבל אין מה לעשות
היכל ההרוס יכנס לאתר שלך ולקופסת התמונות של אבא שלי..
מרץ 15, 2010 at 10:10 pm
אני לא אתפלא אם יום אחד טייקון כלשהו יצליח להשכיר גם אותי לטייקון אחר, אפילו שלא נוח להקים עלי מגדל.
מרץ 15, 2010 at 10:40 pm
תודה רבה לכל המגיבים
רונן- להסתדרות לצערי לא רק שלא איכפת בד"כ אלא בפעולותיה הלפעמים חצי מפוקפקות או כמעט לגמרי מושחתות נעשות עוולות ושערוריות שאי אפשר לתקן אחר כך
אינני זוכר את המרפאה לצערי, ותראה, אפילו מרפאה, כמה זכרונות יש, ממבנה ציבורי, שהיום הוא משטח חול עם מכוניות עליו, לא נתפס
איתמר- כן, אם כי כאמור הבניין עומד ושום דבר לא מאיים עליו כרגע קונקרטית ומעשית, אבל צריך לפעול כדי להגן עליו, עלינו ולמען עתידינו כאן
דבורית תודה, אני יודע, שגדלת "שם", כמוני, טוב לראותך כאן, ולא ידעתי שאני לא היחיד שחולם על בתי הקולנוע הוותיקים של העיר, אלו שנעלמו או זה שעדיין קיים, וימשיך לעמוד ולהתקיים
מיכאל תודה, אני ואתה… כן, בהחלט, נדרשות כמה פעולות, אבל מי שינסה להרוס את המבנה יצטרך לבצע פעולות רבות הרבה יותר, כמו לשנות את ייעוד הקרקע מציבורית לפרטית, והוא לא יצליח
דוד אתה צודק במאה אחוז, השתמשת במילים מדוייקות, וגם אני מעט ליטשתי את הטקסט, פחות או יותר כמו בסמדר בירושלים, כן, תודה
אחת- לחלק גדול מאיתנו בעם יש כן כבוד למורשת הבנוייה, ולגבי ביבי ואתרי המורשת, זה עבר וזה יקרה, זה לא נעלם, טוב שהוא יעשה את זה, אבל מדובר נדמה לי רק על כ-50 אתרים, שרובם מאוד "היסטוריים" או אפילו "ארכיאולוגיים", פעולה חשובה שלו, בהחלט במקום, ואני לא מדבר על התוספות הפוליטיות ההן, אלא על רוב הרשימה המקורית. אבל יש הרבה עוד מה לעשות, לגבי מבנים רבים מאוד אחרים בשטח, בכל עיר ומושב, הרבה יותר מה-50 המוכרזים הללו
יוני- אכן אין להם זכות, תודה, צודק לגמרי
סנדי- הכי כואב על אורון, כן… ואני עדיין מחכה לאביך שימצא את החומר…(ד"ש), מסתבר שלא מעטים אזרחים כואבים וזוכרים ורוצים ומכבדים, יש דווקא כן הרבה מה לעשות, כאמור העסק רק בחיתוליו, ומי שירצה להרוס, יצטרך לעשות פעולות רבות, שייתכן והן בלתי אפשריות, ובכל מקרה יזכה להתנגדות פעילה, ולא יצליח במזימותיו
שחר תודה לך, העיקר שהמגדל שיקימו עלייך יהיה "ירוק"…
מרץ 15, 2010 at 11:29 pm
זוכרת תקופה בשנת 89-90 שהציגו שם בערבי חמישי הצגות חצות. זה היה נהדר לחיילת שחזרה חמשוש. אשמח אם יישאר על כנו.
מרץ 15, 2010 at 11:34 pm
אתה עושה עבודת קודש במאמצים לא להמית את רוחם של בניינים. כל הכבוד, מרגיע שיש אחד כמוך.
מרץ 15, 2010 at 11:48 pm
כשאני רואה את מגדל פלינר מעל הגג של היכל.
מרץ 16, 2010 at 10:08 am
שרון היקר, זה שנים שלא עברתי במקום ואני מתפלא בכלל שקולנוע היכל עדיין קיים. בילדותי ובנעורי ראיתי שם המון סרטים והייתי בו ביארועים שונים. בקיצור, להרוס מיד ולבנות במקומו מגדל מגורים למען תושבי העיר העשירים. האדמה יקרה, אין לנו צורך בתרבות
מרץ 16, 2010 at 10:34 am
פ"ת בדימוס- תודה רבה על שתי התגובות, לא כל כך זוכר את הצגות החצות, נשמע טוב אבל, גם אני אשמח אם יישאר על כנו, לתמיד, צריך פשוט להגן עליו ולעגן אותו בחוק השימור
יהונתן, כן, ואם לא היה מגדל זה היינו רואים אולי את המגדל מעל מה שהיה קולנוע שלום, שבא במקום שלום, כי הוא על אותו הקו עם היכל, מרחק קצר
אמיר היקר, כן, האדמה יקרה… ומקולקלת…ואגב גם אם עוברים שם איכשהו, הרי לא תמיד קל לראותו, הוא הרי חצי חבוי כזה, אוף ההסתדרות, לא על הרחוב, אלא בנישה מאחור, באיזור פנימי משלו
מרץ 16, 2010 at 11:28 am
והקולנוע יישאר על תילו (אני יודעת, אני יודעת. הייתי חייבת).
מרץ 16, 2010 at 12:11 pm
והיום הסתדרות שודדי נכסי הציבור בארץ ישראל בע"מ. יש לי עוד את הפנקס האדום עם הלוקשים שבאמצעותו רכשו את הנכסים הללו. באיזו זכות הם גונבים לנו אותם ?
מרץ 16, 2010 at 1:56 pm
בחודש הראשון לפרוץ מלחמת השחרור, הופצצה פ"ת ע"י מספר מטוסים מצריים, בשעות הבוקר בדרכי לבית הספר נצח-ישראל, הוטלה פצצה ממטוס ופגעה במגרש "שפיגל" ליד קבוצת ילדים בדרכם לביה"ס. זכורני שילדה אחת נפצעה בצוארה מרסיסי פצצה. קבוצת אלונקאים יצאה ממרתף קופת החולים ולקחה את כולנו למרתף להירגע ולקבל טיפול.כבר אז בהיותי ילד התפלאתי על גבורת האלונקאים, שיצאו בעת ההפצצה לעזור לילדי המושבה.
מרץ 16, 2010 at 4:26 pm
הצליחו בסוף לעשות משהו עם קולנוע שרון (עם קולנוע אסתר לא). אני מקווה בשביל הפתח תקוואים שגם אצלם יגיח מישהו ברגע האחרון ויציל את המצב.
מרץ 16, 2010 at 6:50 pm
תמי- יש עוד הרבה פתח לתקווה, עוד לא התרחש כלום, הבניין קיים והצדק לצידנו וינצח
יוסי- כן, באיזו זכות? לי אין פנקס אדום…
זד אייץ'- אבא שלי למד בנצח ישראל, תודה על האנקדוטה ההיסטורית
גלית -לא ראיתי שעשו משהו עם קולנוע שרון בנתניה מלבד לשים עליו שלט שרוצים לעשות איתו משהו, אבל אולי אינני מעודכן מספיק
תודה לכולכם
מרץ 18, 2010 at 1:10 am
זה היה הקולנוע הראשון שהוביל להכעיס את כל חילול השבת בפתח תקווה. זה היה הפרנציפ של הבעלים שלו ומפעיליו לחלל שבת, חילול המוני, למרות צביון העיר, למרות שקדושת השבת יקרה לרוב היהודי כאן.
מבחינתי ומבחינת רוב תושבי העיר הוותיקים
זה יום טוב. יום ההכחדה של המקום הארור הזה שבגללו נפתחו מלמות השבת בעוצהמה קשה כל כך וגררו ליבת שנאה גדולה כל כך
יהיה אולי סימן להכחדתם של כל העסקים שמחללים שבת בארץ שוגם הם ילכו בעקבותיו. !
מרץ 18, 2010 at 8:56 pm
תודה על תגובתך אייל
מרץ 18, 2010 at 10:11 pm
ואתה יודע את זיקתי האישית המשפחתית לתולדות פתח-תקווה
במקרה הזה, יש כאן עוד נדבך: סבתי, בלה ראב, היא זו שהציעה את שמו של הקולנוע, "היכל" לבעליו, והוא קיבל…..
מרץ 18, 2010 at 10:15 pm
ויש לי הקלטה, היסטורית, מ1943, שהוקלטה בטקס בקולנוע היכל, שבה מספר אבי סבי יהודה ראב על יסוד פתח תקווה, ועל חריש התלם הראשון, במסגרת חגיגות 65 שנים ליסוד פתח תקווה, במבטא הונגרי כבד
מרץ 19, 2010 at 1:23 am
לא הבניין הדומם אשם במלחמת השבת אלא, כפי שכתבת, האנשים שקיבלו שטח ציבורי ושהפעילו אותו בשבת. אותם האנשים מנסים ככל הנראה להפוך את הנכס הציבורי להון פרטי, ועל ידי כך גם לקבל פרס כספי על העוול שעשו לך. האם זה מה שאתה רוצה ?
מרץ 19, 2010 at 10:35 am
רזי תודה, זו אנקדוטה מעניינת מה שאתה כותב, לגבי השם, וגם מסקרנת ההקלטה ההיסטורית, במבטא הונגרי כבד…
יוני תודה על תגובתך למגיב אייל
מרץ 22, 2010 at 1:51 am
לפני כשבוע, בישיבה האחרונה של הועדה לשימור אתרים של עיריית פתח-תקוה נציגים מטעם עמותת אוהדי הפועל פתח-תקוה ביקשו לתקן חלק מהעוול שנעשה להם במכירת נכסי ההסתדרות ליזמים פרטיים והודיעו כי הם מתכוונים להילחם למען שימור המבנה לצורך הפיכתו להיכל למורשת הפועל פתח-תקוה, מטה פעילות אגודת אוהדי הפועל פתח-תקוה ומחלקות הספורט שהם החלו השנה בהקמתם מחדש עם פתיחת קבוצת הכדוריד.
מרץ 22, 2010 at 10:34 am
תודה לך, אני בעד, נשמע רעיון טוב, אני אמנם אוהד ותיק של מכבי פ"ת, ובאתי ממשפחה שגם עזרה להקים את הקבוצה פעם מזמן, אבל אין לי שום בעיה עם אף קבוצה אחרת בעיר או בארץ, יש כבוד והערכה לכולן, הרעיון טוב, זה מסוג הדברים המגוונים שאפשר לעשות שם, הבניין גדול, כך שאפשר לעשות גם מוזיאון כזה וגם עוד חללים תרבותיים, חברתיים אמנותיים וספורטיביים היסטוריים אחרים ומסוגים שונים, את קומפלקס הפועל בוולפסון צילמתי פעם, לא ברור איך הרשו למכור את הנכס ולא להשתמש בו יותר לטובת הציבור
מרץ 23, 2010 at 11:34 pm
כמי שחצרות ילדותו בפתח תקוה וכאשר אני נשאל "מה היתה כתובתי" אני עונה : "בין "היכל" ל"הדר", איני מעלה על דעתי שמישהו יעז להרוס את "היכל"נעורי. יש לעשות הכל שמזימהת זדון זו לא תצא אל הפועל.!!! יש לארגן מחאה ציבורית בה אני מוכן ליטול חלק פעיל ואתם?
מרץ 24, 2010 at 7:52 am
צביקה תודה, גם אני איני מעלה על דעתי שיהרסו את היכל, ולא הורסים, הבניין עומד, ויש להכניסו לרשימת השימור ולהגן עליו בכל האמצעים הציבוריים העומדים לרשותינו, מאבק ציבורי נדרש.
מרץ 27, 2010 at 8:15 am
גם לי זכרונות נפלאים מקולנוע "היכל", גם משפחתי, לא ממש מרצון, היתה מעורבת בקולנוע בתחילה כמקום בילוי ואחר כך כסיבה לטרור חרדי ואלימות שהופנו כנגדה. עצוב לראות איך עולם שלם של ילדות ונעורים מפנה מקום לעוד פיסת דולצ'ה ויטה של משפחה או שתיים, מייאש לקרוא את תגובתו של אייל. שרון, תודה לך על הפוסט.
מרץ 27, 2010 at 7:33 pm
תודה רבה על תגובתך בני ידידי, מסכים עם כל מילה שלך
מרץ 29, 2010 at 5:00 pm
איזה תמונות היסטוריות מהיכל לפי השיפוץ… אני לא זוכר אותו מלפני השיפוץ יש לך מושג מתי הוא שופץ? אני זוכר שמבפנים חילקו אותו ל3 אולמות באמצע סוף השמונים (אני טועה?!)
ראיתי אתמול בתל אביב שאת קולנוע רח חן ליד כיכר דיזינגוף משפצים. אני מקווה כך או שגם אותו הורסים?
כל פיסת תרבות קטנה כזאת שנהרסת משאירה חלל שאפילו קומפלקס עצום כמו סינמה סיטי למשל לא יכול למלא. חבל.
מרץ 29, 2010 at 11:21 pm
זה עוד לא נהרס, ולא ניתן שזה ייהרס. סינימה סיטי לא יכול למלא שום דבר, זה ריק מתוכן כשלעצמו. את חן משפצים ולא הורסים. אמצע שנות השמונים נשמע הגיוני מאוד לחלוקה ל-3 אולמות. לפי התמונות הישנות רואים שגם היו מספר שינויים קטנים במהלך השנים עוד לפני שנות השמונים. תודה רבה יוסי.
מרץ 31, 2010 at 10:02 pm
קולנוע היכל הוא אחד מבתי הקולנוע של ילדותי בפ"ת של שנות השבעים. שם ראיתי בפעם הראשונה את להקת כוורת בהופעה, שם ראיתי גם הרבה מאד סרטים: הצגות יומיות ויותר מאוחר גם הצגות ערב עם הגג הפתוח מעל היציע מעל. בסוף שנות השישים (הייתי די קטן אז) הוריי לקחו אותי לשם לראות את "תעלת בלאומילך" ואני חושב שזו היתה הפעם הראשונה בה ראיתי סרט בהצגת ערב (אני מניח שזו היתה הצגה ראשונה, כמו שקראו אז להצגה של 7:00) ומאוחר יותר אני זוכר שראיתי שם את "חלף עם הרוח" ביומית, כשלקראת סוף הסרט אור רך החל זלוג אל האולם, ואז ראינו שלאט לאט החלו לפתוח את הגג החשמלי שמעל היציע.
סרטים נוספים שזכור לי שראיתי שם לראשונה: שגעון המוסיקה, אפוקליפסה עכשיו, מסע בין כוכבים (הראשון), גולדפינגר, קזבלן, ספר הג'ונגל, ועוד.
זה אולי לא היה קולנוע משובח במיוחד, וכבר אז היה די מיושן, ובכל זאת זכורים לי הגודל שלו, המדרגות המובילות אל היציע, המסך הענק והוילון הכחול שלא תמיד היה סגור לפני שהסרט החל.
בתחילת שנות השמונים כבר עזבה משפחתי את פ"ת כך שאת גלגולו כקולנוע בעל שלושה אולמות כבר החמצתי ואני זוכר אותו רק כאולם גדול אחד.
מרץ 31, 2010 at 11:59 pm
רני תודה רבה על התגובה היפה, זכרונות מבעבעים וחיים, אתה קצת גדול ממני כרונולוגית אז חווית ממנו יותר, מהאולם המקורי, ואגב יש לי הרגשה שגם אותי לקחו פעם לכוורת באולם, אבל לא יודע איזה
מאי 15, 2010 at 11:28 pm
אכן קולנוע היכל – רואי שישומר. אולם, ישנן כמה בעיות: ראשית, המתחם כולו בבעלות בלעדית של ההסתדרות החדשה, אשר מאז ימי עמיר פרץ וחיים רמון העליזים – נכנסה לקשיים וגרעונות עצומים. הם כמובן, מעוניינים להרוס את המבנה ובכך לכסות מעט החובות העצומים. שנית, היכל היה בשנות השמונים אבן נגף ביחסי חילונים-דתיים. למרות שהמשיך לפעול בשבת, רבים מתושבי פ"ת – התנערו מיחסו הבוטה של תבורי כלפי הדתיין והחרדים, ועבודה: שלבסוף תבורי נחל תבוסה מחפירה.
לכן המעוניין לשמר את היכל -צריך לפנות להסתדרות ולא לעיריה.
מאי 16, 2010 at 12:37 pm
תודה נמרוד, אני מודע לכל זה, לבעלות ולהסתדרות וכל זה, אך הנושא שייך גם לעירייה כי זהו מבנה ציבור חשוב בעברו ועדיין. עניין החילונים דתיים לא קשור לזה לטעמי, אז מה? זה שכמה דתיים רואים בבניין עדיין איזה סמל, לא יודע, לא מסכים, ניתן לפרש זאת לכמה כיוונים.
יולי 4, 2013 at 5:51 pm
חברים במקום שנתלונן כאן .. בואו נעשה מעשה ! אנא מיכם כל אחד ואחד! רק לחץ כבד יציל את המבנה! רק לחץ כבד מאד! המייל של ראש העיר הנוכחי של פתח תקווה מר אורי אוהד : urio@ptikva.org.il כתבו לו מכתבים! הפעילו עליו לחץ! זה עובד לרוב! עכשיו שנת בחירות! זה הזמן ללחוץ על נבחרי הציבור להציל את מורשת העיר!
יוני 9, 2015 at 5:01 pm
שרון, בתור סלב מוכר מתחום תיעוד מבנים (ובעיקר בתי קולנוע), אין לך איזה אופציה להשיג מפתח ולצלם בתוך הקולנוע?
(;
יוני 9, 2015 at 9:53 pm
היי עידו. לא אוהב את המילה "סלב". אני כבר צילמתי בפנים ולא פעם אחת. עבר זמן מאז הפוסט הזה…
ינואר 9, 2015 at 10:43 am
שלום לכולם
השנה היא שנת 2015…והמבנה ההסטורי הזה שרובינו גדלנו עליו עדיין עומד וקיים.
בימים אלה מנסה עמותה חרדית להשתלט על המבנה ולפתוח מרכז תלמוד תורה .
אז מה עושים?
כותבים לראש העיר : עו"ד איציק ברוורמן itzikbr@ptikva.org.il
כמו כן לחבר המועצה היחיד בעיר שאכפת לו צדוק בן משה kfarganim@gmail.com
פברואר 15, 2020 at 8:56 pm
חברים, ידידים, מכרים, עוקבים נאמנים, גולשי הבלוג הותיקים והחדשים.
זהו זה, הגיע הרגע המיוחל. אחרי 16 שנה של עשייה, יצירה ותשוקה אני גאה לכתוב שהשקתי את קמפיין ההדסטארט שלי להגשמת החלום של ספר הצילומים הראשון, והכה מתבקש שלי, "נטושים".
אתם מוזמנים להיכנס, לקרוא, לצפות בסרטון, לבחור לכם תשורה ולתמוך במפעל החיים שלי. הצטרפו אליי. הגיע הזמן לספר הזה!!!! תודה.
שרון רז
נא להקליק כאן:
https://headstart.co.il/project/55349