הפוסט הנושאי הזה הוא חתך רוחב, לא סשן צילום אחד, לא מתחם או מבנה ספציפי, אפילו לא עיר ספציפית אלא מבחר מכל התיעוד הצילומי שלי של צורת המבנה החקלאי תעשייתי הקרוי אסם או סילו או ממגורה או מגדל תבואות או מחסן תבואות וכ"ו. זהו חתך רוחב מ-יותר משמונה שנות צילום תיעודי סיזיפי בארץ, של סוג המבנה הזה, בין שאר סוגי המבנים הרבים שאני מצלם ומתעד. אין כאן את כל הצילומים שלי של מבנים ספציפיים אלו אלא רק מבחר שערכתי ביומיים האחרונים מצילומים שפורסמו באתר אדריכלות נעלמת במהלך השנים, שכבר נצפו על ידי גולשים רבים, וגם מצילומים מהשנתיים האחרונות שטרם פורסמו ברשת. לא מדובר כאן בעבודה של שעות, ימים או שבועות, אף לא חודשים אלא בעבודת תיעוד צילומי של שנים. אתר אדריכלות נעלמת חוגג בדיוק מחר, יום ראשון, ה-29 לאפריל 2012 שבע שנות קיום ב"אוויר" האינטרנט.

סוג המבנה הזה הוא מרתק. בד"כ גבוה, לפעמים מאוד, גדול, בולט, בד"כ במושבים ובקיבוצים, עם צורות דומות, אך עם זאת תמיד גם שונה במקצת בין יישוב ליישוב. הרבה מהם נבנו כבר בשנות החמישים והם מסימני ההיכר להתיישבות החקלאית בארץ. אם נקראים אסמים או סילו, ממגורות או מחסני תבואות, משמשים או שימשו לאותה הפונקציה- מבנים לאחסון של תבואות, גרעיני חיטה, יבולים, חיטה ודורה מהשדות, גרעיני תבואה, מזון לבעלי חיים, חומרים בתפזורת. רובם ננטשו עם השנים וכבר לא היה בהם צורך יותר.

לא הכנסתי לכאן צילומים שלי של טחנות קמח, מכוני תערובות, ממגורות גדולות וקומפלקסים ענקיים. התמקדתי בפוסט זה באסמים (סילו) הללו שלהם נפחים דומים וצורות דומות, מיכלים, כלי קיבול אנכיים ותיקים ונטושים הפזורים בכל רחבי הארץ. כאמור זהו מבחר כלשהו אך לא כל האוסף שלי בתחום זה.

הצילומים שכאן כולם שלי (שרון רז), כולם הוקטנו בגודלם וצולמו במקומות הבאים (בד"כ הצגה של שני צילומים לסילו אחד כאן בפוסט אך התיעוד מקיף יותר ומכיל מספר רב יותר של צילומים מכל אחד):

אשקלון, כפר ורבורג, מגשימים, בית חירות, בית נקופה, גבעת חן, חמד, מזור, נחלים, נטעים, עין ורד, רינתייה, עדנים, קדימה, עינת, קרית ענבים, רמת הכובש, שפיים, קרית גת, רעננה, שדה ורבורג, חירות, משמרת, יקנעם, בני דרור, צור משה, כפר הס, קרית חיים, בית קמה, להב, דביר, חפציבה, בית אלפא, הוד השרון, בית הלוי, רשפון, יקום, אודים, בני עטרות ומקווה שלא השמטתי מרשימה זו מיקום כלשהו.

מרתק להתבונן בהם. בצורות, בנפחים, במסות, באטימות ובפתחים, בבטון, בצינורות, בשווה ובשונה, ובחלקים העליונים הנפרדים והקטנים הללו, שחלקם יכולים להיות מדומיינים כחדרי התבודדות כלשהם, שם למעלה, כמו צינוק שהוא פנטהאוז, כמו תא כלא שהוא נגיעה בשמיים, כמו התנתקות מהרעש וצלילה אל השקט שנמצא גבוה גבוה.

בהנאה.

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

*

כל העניין הזה ראוי לשלושה דברים – מימון להמשך עבודת המחקר התיעודי הצילומי בשטח והכנסת התכנים לרשת, מימון לתערוכה ומימון לספר. חתך רוחב נושאי זה הוא אחד מלפחות עשרים חתכי רוחב נושאיים דומים שראויים כל אחד למימון המשולש הזה. בסופו של דבר יכולה וצריכה להיות כאן סדרה ענקית ומתמשכת של תערוכות ו/או ספרים של נושאים תיעודיים צילומיים שאותם אני מבצע ושבהם אני עסוק כל השנים הללו בהתנדבות שהינה כמעט בלתי אפשרית. כיום יש עמותה, עמותת "נטוש", עמותה רשומה, וכעת ניתן ליישם ממש את הדברים דרכה. לפניות לעמותה ולמימון נושאי משולש כזה יש לפנות למייל natush.amuta@gmail.com  , זוהי מורשת בנוייה ותיקה, חשובה ובעלת ערכים רבים שאותה חייבים להמשיך ולתעד בצילום כי היא נעלמת במהירות. אתם מוזמנים להרים את הכפפה, לפעול ולעזור במימון ובחסות לכך.

*

מודעות פרסומת