זו לא הפעם הראשונה שאני יוזם וכותב כתבה/פוסט/רשימה על אמן/יוצר/צלם/מעצב אחר. כבר יזמתי כשלושה פוסטים בעבר כאן, אחד על הצלמת מירי דוידוביץ', אחד על אוסף מעצב המוצר עידן פרידמן ואחד על אוספי האספן הדי אור. זה כייף. אני נתקל במישהו, ביוצר מעניין ומקורי או באספן, שיש לי חיבור אליו, ואז מחליט "לאצור" לו כאן בבלוג/אתר תערוכה וירטואלית אינטרנטית מתוך עניין אישי ומתוך רצון שגם אחרים ייחשפו יותר וייהנו.

הצלם אביב יצחקי פנה אליי בפייסבוק כך:

"שלום רב! בתחילת שנות ה-70 הייתי סטודנט בבצלאל ולאחר מכן המשכתי להתגורר בירושלים עד 79'. יש לי מתקופה זו צילומים ממספר בתי קולנוע שנסגרו במשך השנים. אם אתה מעוניין לראות, או לדעת קודם פרטים על מה מדובר, הודיע נא לי באיזה אופן להעביר אליך את תצלומיי- כאן? או במייל? עכ"פ קודם כל עליי לסרוק אותם. בברכה, אביב יצחקי, צלם ישראלי המתגורר בפריז."

ואחרי שעניתי לו, שאלתי והתעניינתי הוא המשיך כך:

"לשרון,  בשנת 1978 עבדתי כצלם עבור "מוניטין". הזמינו ממני צילומי חוץ של בתי קולנוע בירושלים. עכשיו סרקתי את הנגטיבים. לצערי ברוב המקומות לא רשמתי כל נתונים כך שאיני יכול לזהות את רוב המקומות. מצורפים שני צילומים מקולנוע כפיר בבניין כלל. 83-הכניסה. 78-הקופה. אם תרצה לפרסם אשמח, לגבי האחרות, אחפש דרך לזהות. כמובן שמסירת התמונות נעשית תוך שמירת זכויות היוצר. בברכה, אביב יצחקי"

הסיפור בעצם התחיל אצל אביב יצחקי בכך- "כשהתחלתי לסרוק צילומים ישנים עלה בדעתי שצילומי הקולנוע יכולים לעניין אותך". "התחלתי בסריקת צילומי שנות ה70 מתוך זה שאני פעיל בקבוצה שמכינה אירוע שנת ה40 למלחמת יוה"כ של יחידתנו. התחלתי לחפש בנגטיבים מאותה תקופה שלא הסתכלתי בהם המון שנים ומכיון שהיו אלו שנות ירושלים ובצלאל עלה בדעתי לבדוק את החומרים האלו ולעשות בהם משהו. יש בזה עבורי מעין תהליך של תיקון והשלמה עם העבר, כי על מה שעבר אז עליי בניתי תהליך בחיי שהיתה בו איזו הפנית עורף לעברי. אביב"

"עקבתי מזה כשנה אחר הבלוג שלך. לפייסבוק נכנסתי לפני פחות משנה בשביל הקבוצה של  מלחמת יו"כ. מנהל הקבוצה הוא בנו של אחד מחברינו, הוא בחברות פייסבוק איתך וכך גליתי את פעילות הפייסבוק שלך"

*

אני חושב שהמפתח כאן הוא מלחמת יום כיפור, זו הרגשתי שלי (שרון). והנקודה בזמן שמעניינת אותי כאן במיוחד היא לימודיו של אביב יצחקי בבצלאל בימים שלפני המלחמה, שחווה בעצמו אח"כ, והמגורים בירושלים גם אחרי המלחמה. החיפוש, התהייה, השוטטות, ההתבוננות והצילום גם של הארכיטקטורה הישנה והזנוחה שמעניינת אותי אישית במיוחד גם כיצירה עצמאית אבסטרקטית של צבעים, גוונים, צורות, נפחים, טקסטורות וכ"ו.

יצא כך שהמפגש בינינו, שהחל מאותה פנייה של אביב אליי בעניין קופות בתי הקולנוע בירושלים, התפתח הרבה מעבר לעניין עצמו, שכן העבודה הספציפית שעשה אביב עבור מגזין "מוניטין" בשנות השבעים היתה מבחינתי רק פתח לגילוי של מכלול עבודותיו הצילומיות אז והיום, לפחות ממה שהוא החליט לחשוף יחסית לאחרונה בפייסבוק. הצילומים שונים ומגוונים ואני חיפשתי כמובן את אלו שעניינו לי הכי הרבה את העין, כך שלפניכם כאן עבודת אוצרות קטנה שפורשת ונותנת טעימה לצדדים שונים אך עם רקע אחיד בצילומיו של אביב יצחקי.

*

לקראת הפוסט כאן הכנתי מספר שאלות לאביב עליהן הוא ענה במיילים כך :

"לשרון, קודם כל אני כותב בהתייחסות לשאלות שהפנית אלי, אח"כ אוסיף כמה עניינים."

"גדלתי בחיפה להורים ילידי הארץ (נולד 1949 (ש.ר.)), בשנות העשרה כבר הייתי חובב צילום, למדתי הרבה מספרים וירחונים ומהרבה התנסות בדברים שונים וכן למדתי בחוג צילום את מלאכת הפיתוח. יחד עם זה אהבתי לרשום ולצייר ציורונים גרפיים, התעניינתי באמנות בכלל. לאחר שירות בסיירת שריון התלבטתי בקשר ללמודי באחד התחומים האלו עם העדפה לצילום, נראה לי אז יקר מדי לנסוע ללמוד בארה"ב, בארץ עוד לא היו הרבה אפשרויות (1970) ואיכשהו יצא שהלכתי לבצלאל ללמוד עיצוב גרפי. באמצע הלימודים לחצנו והצלחנו להשיג שתיפתח תת מחלקה לעיצוב מולטי מדיה וכך יכולתי לעסוק בתחומים שדיברו אליי יותר מגרפיקה: צילום, וידאו, אנימציה וכו'."

"באה מלחמת יום הכיפורים, הייתי עם יחידה שחטפה בסיני ואח"כ נשארתי מגוייס 6 חדשים. חזרתי מזה לגמרי מחוסר מוטיבציה וסיימתי את הלמודים מבלי לעמוד בבחינת הסיום (עד היום אינני בדיוק מבין איך זה התפקשש לי מבלי שמישהו יבחין בבעיה…). בתקופה הקרובה לסוף הלימודים עבדתי מעט בצילום, עשיתי סדרת צלומים ל"פי האתון" עתון הסטודנטים הירושלמי במדור שנערך ע"י חבורה עליזה, כמו כן בצעתי פרויקט דוקומנטרי גדול שלא נתפרסם על גני ההרפתקאות הראשונים מבולי עץ של הארכיטקט גדעון שריג. אחרי הלמודים המשכתי בעבודות מזדמנות בצילום, למשרדי פרסומות וגרפיקאים. זמן מה עבדתי בשביל "מוניטין"של אדם ברוך ואז נעשתה הסדרה על בתי קולנוע ירושלמים. לצערי שכחתי לגמרי את פרטי העבודה, מדוע צילמתי בעיקר צילומי חוץ מול הקופות? ייתכן שאוכל למצא בבית את הגליונות הישנים- אחפש. עכ"פ, לא הייתי משוגע לדבר כמוך, הנושא הוזמן ממני.  באותה תקופה הרביתי לסייר בעיר ולצלם דברים שמשכו את עיני- רובם צילומי מקומות ולא אירועים או אנשים, עם משיכה מיוחדת לאורות ולצורות גיאומטריות. אז התגבש הסגנון שלי לשנים רבות."

"שנה אחרי המלחמה ואני בעיצומו של משבר אישי, קצת תלוש ומנותק, היכרתי בירושלים את אשתי לעתיד, בחורה מצרפת, ותיקת "קרבות 68" ועיתונאית- שהיתה בתחילת שלב של התקרבות ליהדות. בתהליך אישי מסובך שאין טעם להיכנס לפרטיו הגעתי לאחר מספר שנים לצרפת לחיות אתה, להתחתן, להיכנס לאורח חיים דתי ולהקים משפחה. באמצעותה קיבלתי עבודה בעיתונות היהודית ובמוסדות הקהילה- פרנסה כן, שום יצירתיות. תהליך התשובה והעיסוק במשפחה לא הותירו לי אנרגיות ליצירה. לאחר מספר שנים הציע לי ידיד ללמדני כתיבת סת"ם ונכנסתי לתחום הזה לזמן די ארוך יחד עם עיסוק מתמשך בלימוד גמרא בחוגי למוד שהשתתפתי בהקמתם. בכל השנים הללו צילמתי מפעם לפעם דברים אישיים שנכנסו למגירה- היה לי תמיד חדר חושך ומפעם לפעם ביצעתי הגדלות אבל גם צברתי הרבה סרטים שלא פותחו או לא הודפסו. אפשר להוסיף לזה שיש לי אופי קצת עצלני ולגמרי חסר אמביציות, כך יצא שמעט מאד פעמים נתפרסמו צלומיי, חוץ מהזמנות מעטות ו-3-4 פעמים שהצגתי עבודות במסגרות קהילתיות צנועות."

"מתישהו לפני שנת 2000 ידיד ביקש ממני צילומים מהארכיון שלי לספר שהכין על קהילת צרפת, וכך תוך חיטוט בעבודותיי התעורר הרצון לחזור לצלם יותר ברצינות, גם מתוך הרבה מעקב אחרי מה שעושים אחרים בתחום (אציין שהתעניינותי בצילום, אמנות ובתרבות בכלל עיכבו אותי מלהיכנס לחברה חרדית ונשארתי עם משפחתי מעין דתי מתון בלתי מוגדר ובלי תוויות) החלטתי אחרי הרבה היסוס שיש לי מה לומר בצילום (מעין קנאת סופרים, כלומר חשבתי שלחלק מהצלמים שמפרסמים את עבודתם אין אמירה רבת משמעות) ויחד עם זה עיניי התחילו להתעייף מהעבודה בכתיבת סת"ם כך שהתחלתי לחזור לעבודת צילום אישית."

"בשנת 2006 פגשתי בארץ אוצרת מאחד המוזיאונים שדחפה אותי להתרכז בסדרות של נושאים עם אפשרות להציג בעתיד. באותה שנה גם ביצעתי צילומים שהזמינו ממני בנושא המטרו הפריזאי, צילומים אלו גם הוצגו בפריז, ולפני כשנה בתיאטרון ירושלים. בינתיים השלמתי פרויקט מתמשך על הדר הכרמל, שכונת ילדותי ולאחר מכן עבודה גדולה על בתי הכנסת של פריז- פעם ראשונה שאני נוגע בנושא דתי. הנושא אינו "30 יהודים מתפללים"- כמה זה רומנטי וגם לא ארכיטקטורה מרהיבה או לא, אלא מחקר ויזואלי על מה שהאנשים עושים מהחלל הפנימי שנוצר לשימוש מוגדר. אני בגישושים בקשר לאפשרות להציג את שני הפרויקטים האלו. עליי לציין ששני שליש מעבודתי נעשה בפילם שחור לבן ורק לפני שנתיים קניתי מצלמה דיגיטלית ומחשב ואני עדיין מתלמד בעניינים אלו. עליי להוסיף שכשהתחלתי לחטט באינטרנט הגעתי מהר אליך משום שתמיד נמשכתי לבתים ישנים ולמקומות מבודדים, כך שזה לא מקרה שמהר נוצר הקשר כשנכנסתי לפייסבוק."

אביב יצחקי

*

ביקשתי מאביב לנסות ולהרחיב יותר על מלחמת יום כיפור שלו ואיך השפיעה עליו והוא ענה:

"לגבי מלחמת יום הכיפורים- נכון שזה במידה רבה סיפורו של דור שלם, אלו ששירתו אז בסדיר ואנחנו, מילואימניקים כבני 25.  בסיפור האישי שלי,  בכלל לא השתתפתי בקרבות כי יחידתי היתה בתחילת המלחמה בדרום סיני וכשנשלחנו להשתתף בחציית התעלה, הנגמ"ש שלי היה מושבת ונשארנו מאחור, עד שיכולנו להצטרף ליחידה הם עברו קרב קשה עם הרבה נפגעים. אחר כך נשארנו מגויסים 7 חודשים ואני הפסדתי שנת למודים, המשבר שלי היה בעיקר ערכי, ביחס לפשלות של מנהיגי המדינה ול"מלחמות הגנרלים", שפעלו מתוך סכסוכים אישיים. כשחזרתי היה לי קשה לחזור לאותם חיים ונעשיתי קצת מנותק מהכל. בעקבות זאת הכרתי את אשתי לעתיד ומזה נגרר ההמשך- לבנות את חיי מחוץ לישראל והתקרבות לחיי תורה שבזה מצאתי מערכת ערכים שדברה אליי. כך שבמידה רבה המלחמה היתה המניע לשלב חדש שנפתח בחיי, עם התמודדות מתמדת עם הקשר למשפחתי, לישראל, לתרבות החילונית, לאמנות שתמיד עניינה אותי. ביחס לצילום קשה לי לנתח את העניין, אני מניח שזה האמצעי שבו אני מבטא את הקשר למקום שבו אני נמצא וזה מה שקרה בצילום שלי גם בגילוייה של ארץ חדשה וגם בפעמים הרבות שהיינו שוהים בביקור בישראל (בעשר השנים האחרונות,יותר מפעם אחת בשנה) אני הרבה יותר מתעניין בצילום סביבת החיים שלי מאשר לחפש עניין במקומות רחוקים ולא מוכרים. קשה לי לנתח באופן יותר מפורט את עבודתי, מי שירצה שיעשה זאת."

*

כל הצילומים המופיעים כאן בפוסט הם של הצלם אביב יצחקי ואין לעשות בהם כל שימוש. כל הזכויות שמורות לאביב יצחקי.

*

ההתחלה:

*

הצילום הראשון של אביב יצחקי

הצילום הראשון של אביב יצחקי

"נזכרתי היום- זה הצילום הראשון שלי שנתפרסם. הוא הופיע בשנתון לאומנות הצילום הישראלי בשנת 1966 בעריכתו של פטר מרום, שהוא מאבות הצילום האמנותי בארץ. קל לנחש באיזה אירוע בוצע הצילום. הייתי אז בן 16."

*

דיונות סיני אחרי ששת הימים
דיונות סיני אחרי ששת הימים

*

227435_140431732814033_1312211613_n

1972

*

fleures

"צילום ישן- מימי לימודיי בבצלאל. חידה בשדה."

*

גן נתן בחיפה
גן נתן בחיפה

*

זכרונות בית לוין רמת גן
זכרונות בית לוין רמת גן

*

מכאן – שנות לימודיו של אביב יצחקי בבצלאל בירושלים בתחילת שנות השבעים

*

סשן צילומים- תרגיל לימודי בים המלח 1973

"יצאנו קבוצת סטודנטים עם לאונרד פריד, שהתארח בבצלאל. כל אחד חפש לעצמו נושא לצילום. אני בחרתי לחפש "עצמים זרים" שנזרקו בצידי הדרך ולבחון כיצד הם"משתלבים" בטבע בעל כרחם. יותר חיפוש צורני מהעניין האקולוגי."

*

1002139_155909121266294_1740391666_n

*

1010411_155908961266310_573062922_n

*

אביב יצחקי ים המלח 1973 - 1

*

אביב יצחקי ים המלח 1973 - 2

*

צילומי אביב יצחקי כסטודנט בירושלים (סטודנט לצילום בבצלאל) – תחילת שנות השבעים

*

995126_152831191574087_1079745661_n

"מול חלוני בירושלים,שנות ה-70"

זה טוב במיוחד בעיניי (שרון רז)

*

JER 1

*

מתחם שנלר
מתחם שנלר

*

580257_152179061639300_1777423988_n

"בשנות השבעים, בעת הכנת יריד חקלאי בבית-לחם (בעבודה מזדמנת כעוזר למעצב התערוכה)"

*

934631_150776435112896_998574874_n

"I've lived nearby this place before I moved to France"

*

ימין משה
ימין משה

*

ימין משה
ימין משה

*

1017715_153611208162752_1791263923_n

"בזמן לימודיי בבצלאל צילמתי עבור עיתון אגודת הסטודנטים (של האונ' העברית) אנקדוטות והלצות וויזואליות. כאן-בית של קיר אחד, אשר עמד אז כמאה מטרים מבצלאל."

*

קופות בתי קולנוע בירושלים ב-1975 עבור כתבה למגזין "מוניטין" – אביב יצחקי:

*

קופת קולנוע עדן - ירושלים
קופת קולנוע עדן – ירושלים

*

קופת קולנוע עדן - ירושלים
קופת קולנוע עדן – ירושלים

*

קופות קולנוע רון - ירושלים
קופות קולנוע רון – ירושלים

*

קופת קולנוע רון - ירושלים
קופת קולנוע רון – ירושלים

*

קופות קולנוע כפיר - ירושלים
כניסת קולנוע כפיר – ירושלים

*

קופות קולנוע כפיר ירושלים
קופות קולנוע כפיר ירושלים

*

קופות קולנוע אדיסון - ירושלים
כנראה קופות קולנוע אורנע- ירושלים

*

צ'צ'יק בחדר ההקרנה - קולנוע סמדר - ירושלים
צ'צ'יק בחדר ההקרנה – קולנוע סמדר – ירושלים

"באשר למוניטין,לא הצלחתי למצוא את הגיליונות הישנים ומזיכרוני לא דליתי פרטים נוספים. רק אציין שאם צילמתי את צ'צ'יק בסמדר הרי שלא דובר רק בקופות הקולנוע, אבל ברור לי שבשאר הקולנועים לא נכנסתי. צר לי שאין לי יותר דווקא בנושא הזה החביב עליך."

*

"בשנת 1975 נתבקשתי לבצע עבור "בצלאל" תיעוד של משחק ילדים בגני הרפתקאות, שיצר גדעון שריג מבולי עץ בפארק הירקון וביד אליהו . למדתי מזה הרבה." :

1012100_156599447863928_1281291512_n

*

אנחנו קופצים הלאה עם השנים – צילומי אביבי יצחקי בהדר הכרמל – חיפה – 2007 :

*

sg=h 020

"במעלה מדרגות בן-שמן"

*

HADAR 01

*

HAIFA 31.05.2013 013פינה במרכז חורב

פינה במרכז חורב, חיפה, 2013

*

TelAviv 27.05.2013 159

תל אביב – 2013

"פעם ביובל אני מגיע לתל אביב…"  "קווים וצללים"

*

*

כאן מסתיים החלק המקומי הישראלי ומתחיל החלק השני והמשלים של מבחר שבחרתי מצילומי אביב יצחקי בצרפת, שם הוא חי כאמור:

*

סביליה

צילום אחד קודם כל מספרד – סביליה – צילום יפהפה בעיניי

*

צרפת – פריז – מטרו – 2007 – 4 צילומים:

"מצילומי המטרו שהוצגו בפריס ב-2007 ובתיאטרון ירושלים ב-12\2011"

"מבחר מצילומים שלי שנתפרסמו בספרו של יעקב בלוך, בשם זה. נושא: כיצד לנסוע במטרו ולצאת יותר חכם… – היתה לי חירות מוחלטת בביצוע הצילומים-כיף נדיר! "

*

15641_155898381267368_348845987_n

*

254667_155898551267351_864713044_n

*

270342_155898751267331_1531330303_n

*

1098123_155898294600710_2081561056_n

*

*

מבחר מצילומי אביב יצחקי של בתי כנסת בפריז – 2011:

*

אביב יצחקי בתי כנסת פריז 2011 - 1

*

אביב יצחקי בתי כנסת פריז 2011 - 2

*

ארבעה צילומים מצילומי אביב יצחקי בפריז 2013 – שחור לבן – אני אוהב במיוחד את הסדרה הזאת:

mur 1

*

mur 2

*

mur 3

*

Mur 20

*

*

פריז בצבע:

179706_146043605586179_1133971996_n

"חניון נטוש בשכונתי"

*

6950_148395245351015_1728844576_n

*

מבחר מצילומי אביב יצחקי מצרפת 2013:

SG X3.04.2013 024

*

1014035_154331641424042_220726377_n

*

66401_154331671424039_899895352_n

*

1044313_147275288796344_629928092_n

*

76304_153287721528434_571205028_n

*

SG.06.2013

*

544745_156028764587663_394156842_n

*

"דבר מעניין קרה לי: פרסמתי צילום זה בדף הפייסבוק של קבוצת צלמים ישראלים העוסקים בטבע ונוף. נתתי כותרת: סוף הנוף. אנשים ראו והגיבו כאילו זה צולם במחסום דרכים בין ישראל ופלסטין, אף הובעה הדיעה שצילום כזה מובן רק בישראל. הפתעה: זה צולם אתמול במרכז מסחרי חדש שנתקע בתוך הנוף השטוח של איזור La Beauce בצרפת. המחסום נועד למנוע מהקונים לחנות בשטח פרטי שאחרי הפנייה. בשבילי הוא מסמן את הנתק בין הטבע לקהל האנושי." :

1004652_156865514503988_203011081_n

*

סוף

*

תודה רבה לאביב יצחקי על צילומיו היפים, המעניינים והמרשימים וגם על שיתוף הפעולה החם.

שרון רז

*

*