במלחמה הסיזיפית והכמעט אבודה שלי מול כוחות הנדל"ן יש לי הרבה נצחונות ב-14 השנים האחרונות, לצד כמויות הפסדים שאפילו לא ידועות לי. הרי בכל יום הורסים מבנים שונים בכל הארץ שאת חלקם או רובם אינני מכיר וכבר לצערי לא אכיר. אני אמנם נחוש, אבל מול כל הדחפורים, ההון שלטון וההון נדל"ן או נדל"ן שלטון של יזמים זוממים? קשה.

לפעמים קורים מקרים של הרבה מזל. למשל כאן בית הפועל הנמצא בעיר שבה סבי וסבתי, אמי ואני נולדנו. אמנם צילמתי אותו פעמיים שלוש החל מ-2004, אך רק מבחוץ (לינקים בתחתית הפוסט). ב-21/11/17, ממש לפני כשבועיים, היה לי חלון זמן בבוקר והייתי בפ"ת והחלטתי, מראש, להגיע ולנסות להיכנס שוב לבית הפועל הנטוש שנים רבות.

הפעם נכנסתי לגוב האריות, וזה טוב. זה אמנם תיעוד צילומי וצילום אמנותי אבל כל המתחם הזה ובנייניו הופשטו בהדרגה לחלוטין ממה שהיה להם ועליהם. זוהי זירת הארד-קור של מבנים שהתעמרו בהם ואנסו אותם בכל השנים האחרונות כך שמה שנשאר הם בעיקר שלדי מבני בטון ורוחות רפאים של עבר זוהר של ספורט פעיל, תחרויות וחוגים לילדים ונוער- כדורסל, כדוריד, ג'ודו, קליעה, התעמלות, טניס שולחן, שחמט, היאבקות ועוד, פעילות אנושית חיובית בתוך מבנים שאח"כ נמכרו מההסתדרות הלאה (2004) לידיים פרטיות וחיכו למר גורלם.

כששוטטתי כאן מוקדם בבוקר, בסביבה שרופה, מופשטת, עירומה, קשה, שבורה, מרוסקת, שחורה, מפויחת, אלימה, מאיימת ושדופה, לא היה כל סימן לגידור שמבשר על דחפורים והריסה. הופתעתי לגלות אתמול כי בית הפועל נהרס ב-29/11/17, רק 8 ימים אחרי שביקרתי כאן. אז נרשם לי ניצחון קטן, אבל כמובן שהבניין הפסיד והחברה הישראלית הפסידה מתחם ששימש ילדים ונוער במשך שנים רבות ויכול עקרונית היה להיות משופץ ומשומר לטובת שימוש חוזר עתידי כמתנ"ס קהילתי למשל. עוד מורשת בנויה היסטורית שנגרסה והלכה לעולמה. מתסכל.

הנה מבחר של 84 צילומים, רק מהסשן האחרון הזה של נובמבר. כל הצילומים צולמו על ידי, שרון רז, והוקטנו לשם הצגתם כאן. אין להעתיק או לעשות כל שימוש בצילומים ללא אישור מפורש שלי בכתב. תודה ולילה טוב.

שרון רז

לחץ כאן לקישור לסשן צילום מוקדם שלי מ-2005 בבית הפועל הנמצא באתרי "אדריכלות נעלמת"

לחץ כאן לקישור לסשן צילום שנמצא באתרי "אדריכלות נעלמת" וצולם ב-2008 על ידי רונן וינשטוק

לחץ כאן לקישור לסשן צילום שנמצא באתרי "אדריכלות נעלמת" וצולם ב-2009 על ידי יוסי פיקרק

כמה קישורים לכתבות מקומיות על המתחם והריסתו:

מלאבס פתח תקווה

פ"ת נטו

mynet פתח תקווה

דה מארקר מ-2009

ynet כתבה מ-2004

****