*****
מבקש לראות ולקרוא את הפוסט הזה במחשב ולא בסלולרי וכשיש לכם קצת זמן להשקיע ולהתרכז בו. זה המעט שאתם יכולים לעשות כי אני השקעתי בו הרבה מזמני, בשטח ובמחשב. תודה מראש.
*****
נתתי לענני האבק של ההריסה לשקוע לגמרי. עכשיו עם ישראל כבר שכח. הנדל"ן ניצח, שוב. והכל נשכח, שוב, עד שייזכרו, בעתיד, ויבינו שזו היתה כמובן בכייה לדורות. הם, אתם, אנחנו. כולנו טעינו שהסכמנו לזה, למרות שאף אחד לא שאל אותנו.
אני לא רואה טלוויזיה ולא קונה עיתונים. את התקשורת אני צורך רק במחשב מאתרים וכתבות באינטרנט. רוב האייטמים החדשותיים, כמו גם חלק גדול מהכתבות, מיחזרו את אותו שוט של הדחפור הראשון מתחיל לנגוס בפינה של הסינרמה, ואת אותם כמה משפטים. אני לא חושב שזה באמת עניין את רוב הכתבים. מעבר לכך גם הרבה אזרחים עצרו ואחזו לרגע קט מצלמות סלולרי ולחצו לחיצה או שתיים מעבר לכביש או מהמגדל השכן. נתתי לכל אלו להינות, גם להיפסטרים שחיפשו רגע מגניב ומיד עברו הלאה, לדבר הבא. אצל אלו השטחיות שולטת.
הרבה אנשים תהו ושאלו אותי היכן הפוסט שלי על הסינרמה ומה דעתי על ההריסה. אז הנה. חיכיתי, כמו שאני תמיד מחכה, בסבלנות, עד שתעבור שיירת המיינסטרים. אלו שאין להם מה באמת להראות, מה ליצור, מה באמת לתרום, כל ה"סוחרים" במידע ובמילים, בוידאו ובצילומים. מיחזור של אותן השאלות ואותן ה-זוויות.
בסופו של דבר ובתחילתו של דבר- זה הפוסט היחיד שאתם צריכים. זה הפוסט האולטימטיבי, השלם והטוטאלי אודות הסינרמה. בטון. עכשיו אציג בפניכם את הדבר האמיתי וזה כולל צילומים עוצרי נשימה מתוך ההריסות, ואם אני כותב "עוצרי נשימה" אז אני מתכוון לזה. ממש "התאבדתי" על חלק מהצילומים כאן.
*****
אינני מתכוון לכתוב כאן את כל ההיסטוריה של הסינרמה. היא כבר כתובה בדפי האינטרנט, ואני ממליץ במיוחד לקרוא באתר "תל אביב 100 – ההיסטוריה העירונית" (לחצו ללינק הישיר) שבו יש מחקר אמיתי ועמוק, להבדיל מכל המידע שעובר ומועתק מוויקיפדיה וכ"ו.
שורה תחתונה כללית לגבי התאריכים:
תחילת בנייה ב-1960, חנוכת הבניין רק ב-1966. הפסקת פעילות הקולנוע ב-1973. שיפוץ ושדרוג ופתיחה מחדש ב-1986 ופעילות בערך עד 2001. מאז בגדול זה היה נטוש ברובו. עד ההריסה עכשיו, השנה- 2016.
שורה תחתונה אישית שלי, בהמשך למה שכבר כתבתי בהתחלה, לגבי הריסת המבנה הזה:
מבנה מיוחד (תוכנן ע"י אדריכל אהרון דורון). לא יהיו עוד מבנים כאלו, לא היה ולא יהיה. נכון שמבחינה כלכלית הוא היה בעייתי, פעיל ונטוש לסירוגין ולא היה נכס "מניב". זה לא מעניין אותי. אותי מעניין שהיה מבנה אורבני מיוחד, שהתקיימו בו פעילויות תרבות ואמנות כמו הקרנת סרטי קולנוע, הופעות רוק, הופעות מחול, ערבי תרבות, תכניות טלוויזיה, בידור להמונים, טקסים, כנסים, תחרויות וכמובן שימוש ידוע כמועדון ריקודים פופולרי.
ברגע שאתה הורס מבנה כזה זו בכייה לדורות, ראו מקרי קולנוע מוגרבי, גימנסיה הרצליה וכ"ו. להרוס זה קל מאוד. לכבד את המורשת הבנויה הייחודית זה קשה יותר. לתכנן חדש לצד ישן זה קשה יותר, אבל כמובן אפשרי, באירופה עושים את זה הרבה. וטוב. היו יכולים כמובן למצוא פתרונות חכמים ורגישים לבנייה חדשה לצד ואף מעל למבנה הסינרמה תוך תכנון עסקי עירוני כולל להפעלתה מחדש כמרכז תרבות, אמנות, בידור וקהילה. אבל אנחנו במדינת ישראל וכאן הכסף מדבר, הנדל"ן, הרווח, הכדאיות והמינוף. כמה עצוב וכמה מגעיל את הנשמה.
*****
ראשית – ההיסטוריה הפרטית שלי עם הסינרמה – בעיקר מוזיקה- וללא מוזיקה אין חיים:
24-1-1987 – הופעה של מינימל קומפקט הנהדרים – כרטיס שלי ממש:
21-2-1987 – הופעה של הסטרנגלרס (החונקים) – כרטיס שלי ממש (וכאן אני כבר חייל):
1-9-1988 – הופעה מיתולוגית (ראשונה בארץ מתוך שתיים) של איגי פופ התותח – כרטיס שלי ממש:
בשנות התשעים ראיתי כאן הופעות מחול – "קיר" + "אנאפאזה" של בת שבע, הופעה של לה לה לה יומן סטפס.
13-4-1993 – הופעה של ג'ון קייל הענק (ראיתי אותו לייב מ-1985 ובכל הפעמים שביקר כאן)- כרטיס שלי:
4-7-2000 – הופעה של לו ריד העצום (שראיתי לראשונה באמצע שנות התשעים) – כרטיס שלי ממש:
8-7-2000 – ארבעה ימים אחרי לו ריד – הופעה חשובה של רדיוהד (אותם ראיתי לראשונה שש שנים לפני כן מחממים עם אלבומם השני, דה בנדס, את אר-אי-אם באצטדיון ר"ג) – כרטיס שלי ממש:
היתה גם הופעה של מרקורי רב (שראיתי לראשונה באמצע שנות התשעים). מעבר לזה לא זוכר עוד.
*****
מבחינת פעילותי הצילומית צילמתי כאן כמה פעמים בעבר, אבל רק מבחוץ. האולם היה אטום, סגור, נעול ועקשן במשך הרבה שנים. רק יחסית לפני ההריסה הצלחתי לבסוף להיכנס פנימה ולצלם ולתעד בפנים, פעמיים. בפעם הראשונה כשהיה נטוש ובפעם השנייה ממש בזמן ההריסה, אחרי חצי תהליך של הריסה. הסשן האחרון היה כבר ממש כשהכל היה מושטח ומת ובתהליך מיון ופינוי.
*****
כל הצילומים צולמו על ידי- שרון רז. כולם מוצגים כאן מוקטנים. אין לעשות בהם כל שימוש. תקראו שוב.
*****
נפתח בתריסר צילומים שגם מופיעים באתר הוותיק שלי "אדריכלות נעלמת"- וצולמו על ידי במרץ 2008:
*****
ועכשיו מהסשן הראשון שלי מהשנה- הסינרמה הנטושה- לפני תהליך ההריסה:
*****
ועכשיו ל-שוס של הפוסט הזה – הצילומים שלי מתוך ההריסות – פרקטיקלי מתוך ההריסות (מציג כאן פחות מרבע מכמות הצילומים שצילמתי כאן) – מוזמנים להתבונן לאט במראות ה-דה-קונסטרוקטיביזם… :
שימו לב – כאן אני ממש על הגג העגול של הסינרמה אחרי שקרס לתוך עצמו לאחר תחילת ההריסה. אני בעצם עומד על הגג לשעבר וכאילו באוויר על כלום, מלמטה ישנן לסירוגין רק שרידי קונסטרוקציות שקרסו גם הן:
*****
ולבסוף מבחר קטן מהסשן האחרון והקצר של צילומי שרידי ההריסות המושטחים:
*****
אני נותן הרצאות על פעילותי הצילומית ה-סופר-ייחודית. אתם לגמרי מוזמנים להזמין אותי לבוא ולתת הרצאות- בחוגי בית, בארגונים ומוסדות, באקדמיה ובמסגרות שונות של אירועים וערבי תרבות. ההרצאה פגז, באמת. אתם מקבלים הרצאה מיוחדת, ערכית ומרתקת, המלווה כמובן בצילומיי, ואני מקבל תמורה, שקצת עוזרת לי כלכלית, וגם מחיאות כפיים שמשמחות אותי. אשמח מאוד לבוא ולהרצות, שרון רז
*****
אוקטובר 12, 2016 at 9:57 pm
יפהיפה, עצוב ומרגש. תודה רבה על התיעוד והשיתוף החשוב
אוקטובר 12, 2016 at 10:15 pm
תודה רבה, תהילה, שנה טובה וחג שמח
אוקטובר 12, 2016 at 10:08 pm
נפלא!!
וכל כך חבל. פעם ראשונה שאני מבינה עד כמה זה בוודאי כואב לאדריכל שמתכנן את המבנה.
אוקטובר 12, 2016 at 10:09 pm
"מבינה" כלומר קולטת. טוב, הבנת למה התכוונתי. וה"נפלא" על הצילומים המרהיבים.
אוקטובר 12, 2016 at 10:29 pm
תודה רבה תמי יקרה. בוודאי שכואב לאדריכל (במקרה זה- זה נחסך ממנו כי הוא נפטר לפני ארבע וחצי שנים) ולנו. לכל מי שנהנה מהמבנה ב-50 שנותיו, כשהיה פעיל.
אוקטובר 13, 2016 at 12:03 am
אכן, וטוב שנחסך
אוקטובר 12, 2016 at 10:25 pm
עולם הולך ונעלם ובסוף הכסף מדבר כמו קולנוע תל אביב וקולנוע רמה.
אוקטובר 12, 2016 at 10:29 pm
כן, רונן, היינו ועוד נהיה בסיפור הידוע מראש הזה… לצערינו
אוקטובר 12, 2016 at 10:37 pm
רקוויאם בשלוש מערכות שרק אתה יודע לחבר כמותו. בין הצלילים העגומים של המערכה האחרונה ניסיתי להיזכר באלה של המערכה הראשונה – ולא מצאו את מקומם. התביישו להצטרף…..
אוקטובר 12, 2016 at 10:42 pm
אני חושב שיש כאן ארבע מערכות ותכלס גם חמש, אם מחשיבים גם את החלק של החוויות המוזיקליות… חח, אבל לא נדקדק. תודה רבה ניצה- השורה התחתונה עגומה, עוד בניין מיוחד שנעלם. אני רק הייתי שם (והשקעתי) כדי לצלם ולתעד ולכתוב על כך ולהציג זאת כאן. דה ליסט איי קן דו. שנה טובה לך
אוקטובר 12, 2016 at 11:15 pm
במשפט אחד סיכמת הכל: "להרוס זה קל מאוד"… והם הורסים בלי סוף. מה יישאר כאן? מגדלי זכוכית ומתכת ועוד מגדלים?
אוקטובר 13, 2016 at 8:34 pm
אנחנו מבינים האחד את השניה ולהפך, ורד, אכן בלי סוף. תודה וחג שמח
אוקטובר 12, 2016 at 11:52 pm
כמה טוב שאתה כאן
אוקטובר 13, 2016 at 8:34 pm
תודה רבה מיכאל, שמח שגם אתה כאן… חג שמח
אוקטובר 13, 2016 at 8:48 am
חזק.
.
אני אוהבת את ההלוך ושוב הזה בין רחוק לקרוב,
בין מונומנטלי למינימלי, בין ציבורי לאישי,
בין בניין לאנוש, וכאן זה הכי יפה, כי זה מתערבב
בדרך מאוד פיוטית, למשל כשהכיסאות נראים כל כך אנושיים,
ופתחי הקופות נראים כל כך בוכים. זה יפה. יפה.
לכל אחד יש את הסינרמה שלו
(ואיזה שם יפה זה סינרמה)
תודה על הנצחת רגע, שחשבנו שהוא חיים שלמים,
ואולי צדקנו, כי אלה החיים שלנו.
אוקטובר 13, 2016 at 8:36 pm
אהבתי כל משפט בטקסט הזה מיכל, אבחנה חדה ומרגשת. תודה רבה וחג שמח
אוקטובר 13, 2016 at 10:13 am
חבל
אוקטובר 13, 2016 at 10:19 am
דאמיט, עשה לי אנטר לפני שהחלפתי משתמש.
פוסט חשוב, נוגה, ובעיקר מכעיס. גם אני ראיתי שם לא מעט הופעות, ובראשן אחת המכוננות בחיי כחובב-מוסיקה – הרזידנטס אי שם בסוף שנות השמונים. וכן, גם סוניק יות׳, רדיוהד ואחרים הרבה יותר מאוחר.
כמו שכתבת, תעודת עניות לכל מי שעמד מאחורי ההריסה. היה מקום לחשוב יצירתית מה אפשר לעשות עם המבנה.
אוקטובר 13, 2016 at 8:39 pm
תודה רבה יניב. גם הזווית הזו שלנו כצרכני, אוהבי מוזיקה והופעות מוזיקה המקום הזה בהחלט חשוב וסיפק היו רגעים משמעותיים ומהנים. מאוד חבל שאיבדנו ווניו מיוחד והיסטורי. היו כאן בשנות התשעים הרבה הופעות שלא ראיתי כי חייתי בחו"ל וראיתי את חלקן שם, למשל את סוניק יות' עם מכונת הכביסה ב-96. חג שמח
אוקטובר 13, 2016 at 11:48 am
פוסט עצוב. וקודר. הסינרמה – כנראה שום מבנה חדש: מגדל, קניון, קומפלקס מסחרי, שיקום שם (או במקום אחר) לא יוכל לשחזר את הייחודיות והקסם של המקום. הורסים ובוכים. הורסים ושוכחים. תודה על הפוסט המרתק שרון.
אוקטובר 13, 2016 at 8:40 pm
ברור, אף מבנה לא יוכל לשחזר ואין "להם" כל כוונה לשחזר, זה יהיה מתחם עסקי/משרדים. תודה רבה יוסי וחג שמח
אוקטובר 13, 2016 at 12:58 pm
אתה מגיע לצלם את בלומפילד במהלך ההרס והשיפוץ?
אוקטובר 13, 2016 at 8:41 pm
אכן, אבשלום. צילמתי כבר. אמשיך לעקוב בזמני הפנוי המועט. חג שמח
אוקטובר 13, 2016 at 10:50 pm
עברתי ליד בלומפילד אתמול, כשראיתי מה עושים שם (מחריבים את הכל כנראה כדי לשדרג למשהו אחר לגמרי) אמרתי לעצמי: "זה נראה לקוח מהבלוג של שרון רז". ממש ליד עקרו כבר לפני שנים מגדל מים של ארפד גוט, הצילומים מספרים ושתיקתם רועמת.
אוקטובר 13, 2016 at 1:53 pm
שרון היקר, פרויקט מרשים. צילומים מדהימים ועצובים של הרס היכל המוזיקה הכי טוב שהיה בארץ. כל כך הרבה הופעות טובות ראיתי שם. נראה לי ששכחת את פטי סמית האדירה בהופעה מעולה (או שלא היית?) והיא כבר לא תבוא לכאן שוב כנראה. זוכר גם את הביקורות המשעשות של מיכאל רוברגרגר ב"העיר" על הנקניקיות בסינרמה, במיוחד כשההופעות היו מאכזבות עבורו… עוד נדבך של הארץ השוקעת
אוקטובר 13, 2016 at 8:43 pm
חבר יקר תודה רבה. לא הייתי כאן ב-פטי סמית', וכמו שכתבתי ליניב הייתי באותה התקופה כזכור לך בסקוטלנד. ראיתי אותה ב-95 או 96, עם להקה עם אורח מיוחד- טום ורליין (טלוויז'ן) היה על הגיטרה. מקווה שמיכאל קורא את תגובתך, הוא הגיב כאן למעלה. "עוד נדבך של הארץ השוקעת"- מדויק ומעציב. חג שמח לכם
אוקטובר 13, 2016 at 1:55 pm
קראתי והתבוננתי (במחשב). במיוחד נגעו בי כל התמונות עם הכיסאות האדומים הזרוקים.
מכיוון שאין לי רגשות לסינרמה (הייתי אולי פעם-פעמיים) זה פחות נוגע לי ברמה האישית ויותר ברמה הלאומית-תרבותית: מסכימה איתך שמקום כזה ראוי שישקיעו בו מחשבה לשימור, חדש לצד ישן, ולא יבחרו בפתרון הקל והקורץ-כספית. אבל פה אצלנו, גם על מקומות שנראה יותר "טריוויאלי" שלא יהרסו צריך להילחם, אז "ראוי" זה ממש למתקדמים.
אוקטובר 13, 2016 at 8:45 pm
תודה רבה גלית. האספקט הרחב, על כל רבדיו, חשוב אף יותר, או לפחות לא פחות, מהאספקט האישי של כל אחד וחוויותיו מהמקום. חג שמייח
אוקטובר 13, 2016 at 2:41 pm
הסרט : שבעה פלאי תבל
הסרט הראשון בסינרמה שורה 9 יציע ב ( היו שניים)
המום הכי טוב בקולנוע
1800 מקומות ישיבה באולם ענק
אני בן 12
המסך נפתח והסרט מתחיל כשבהתחלה מקרינים את תולדות פורמטי הקולנוע
ובסופו של דבר הוילון נפתח עד הסוף והסרט מתחיל עם רכבת הרים על המסך הענקי עם שלוש מכונותה קרנה שמכניסות אותך ישר לכמו תלת מימד ( באותו הזמן)
חוויית ילדות שלא תחדכח
אגב, נותר רק קולנוע אחד בארה"ב ועוד אחד בבריטניה
אוקטובר 13, 2016 at 8:47 pm
זה שמך המלא? פאתי הארץ?… חח. תודה רבה על תגובתך. כבר זורמות תגובות גם בפייסבוק ואף במציאות… לגבי הסינרמה גם בגלגולו הקצר יחסית (1966-1973) כקולנוע ייחודי. כייף לקרוא. חג שמח
אוקטובר 13, 2016 at 9:38 pm
העין שלך המאד מלנכולית בדרך כלל, לא מפרידה בין יופי לעצב. ואילו כאן יש אלימות סיוטית. אולי בגלל התקרה השחורה והנמוכה יחסית לקוטר. העמודים בתמונות האחרונות נראים כמו יריכיים אדירות והמושבים האדומים הדהויים כמו איזו תשפוכת של איברים פנימיים. פוסט מעיק.
התריסר הראשונות (אחרי הכרטיסים) מאד מוסיקליות ואחר כך נהיה שקט רע.
אוקטובר 15, 2016 at 5:41 pm
כה אוהב את ההתבוננות הרגישה והחכמה שלך, מרית. תמיד מגלה הגדרות חדשות למבטים וזה תמיד מרתק. עמודי הכניסה בצילומים האחרונים נראים לי כמו האימפריה הרומית החרבה. אני אוהב במיוחד את הצילומים הללו. התריסר הראשונות אחרי הכרטיסים צולמו ב-2008 וזה ההבדל. הכל נראה שליו ונקי יחסית גם בגלל שאין גרפיטי והכל ככה נראה נינוח ואביבי. וזה הכל מבחוץ אז זו רק תמונה חלקית. אני יודע שבפנים אז היה חשוך לחלוטין כך שגם אם הייתי נכנס אז הצילום היה די בלתי אפשרי. תמיד אמרתי שאני צריך לחכות שחלק מהגג פתאום יקרוס או שיתחילו בהריסה באמת על מנת להצליח לצלם. מסכים לגבי השקט הרע ואגב זה ממש מה שהרגשתי כשצילמתי בפנים כשהיה נטוש והצלחתי להיכנס, היה שקט רע ואפל שאינני בהכרח מרגיש בכל בניין כזה, גם אם הוא נטוש. תודה רבה מרית וחג שמח לך ולמשפחתך
אוקטובר 17, 2016 at 11:38 am
יפהפה, עצוב ומרגש. תודה שרון ❤
אוקטובר 24, 2016 at 8:06 pm
תודה רבה שי, שבוע טוב
אוקטובר 20, 2016 at 11:29 pm
עליבות המבנה לאחר ההריסות ממש מעציבה ומכעיסה… תודה שרון!
אוקטובר 24, 2016 at 8:08 pm
לאחר ההריסה הוא כבר אינו מבנה… הוא אינו קיים יותר. תודה אביב
אוקטובר 23, 2016 at 6:25 pm
חזק זה שרון. ביחוד האופן שבו אתה מוצא את זכר הדבר שצילמת אותו שלם כמו הכתום של העמודים, ברזילי המושבים והגג השקוע. ובעיקר עוברת הרגישות והאהבה שלך לפרויקט החיים הזה שלקחת עליך. חיבוק. שולמית
אוקטובר 24, 2016 at 8:08 pm
תודה רבה שולמית היקרה, על כל מילה שלך. שבוע טוב
נובמבר 5, 2016 at 8:09 pm
צילומים נפלאים כמו הכתיבה. ערימת הכיסאות האדומים נראית כמו ערימת לבבות שבורים \:
נובמבר 30, 2016 at 3:38 pm
בילדותי היה נראה לי המקום הזה כאמריקה בכבודה ובעצמה. כמה חבל לראות שאין כל חוט מקשר בין מראה המבנה הזה לבין השכנים לו, שנצמדים בכך הכוח לחלום חדש יותר.
ובלי קשר, מעניין לבקר במבנה נטוש בן שתי קומות ומוקף חצר גדולה ברמת גן, ששימש את הבריטים. הוא כולל אפילו אח (!) ובנוי מעניין מאוד לדעתי. בטוחה שכבר ביקרת (עשיתי כאן חיפוש עם המילים "רמת גן" ולא עלה, אבל נו), ואם לא – מרתק לבקר.
יוני 3, 2017 at 9:27 pm
מרתק…כל כך חשוב לתעד את הדברים האלו, ממש דמעות בעיניים לראות את ההרס הזה..לא מצליחה להבין את הארץ הזאת שהורסת את עברה בברוטליות כזאת ועוד ידה נטויה…