הסיפור הוא משפט שקראתי בקפה דה מארקר כתגובה לפוסט. משפט שבו נכתב על ידי הצלמת מירי דוידוביץ שהיא צילמה פעם (סשן אופנה) בגן החיות הנטוש. אני קורא את המילה "נטוש" ונדלקות אצלי נורות ירוקות בראש. גן החיות בתל אביב. זה שאני חושב שביקרתי בו אבל לא יכול לזכור, כי הוא נסגר ב-1980 ואני הייתי בקושי בן 12. אני זוכר אותו מבחוץ במעורפל. ובחזרה לסיפור- הסתקרנתי ויצרתי קשר עם מירי ובעקבותיו גם הוזמנתי לביקור אצלה בסטודיו ביפו. למירי יש ארכיון. לא ממוחשב, לזה אין זמן, אלא ארכיון שמורכב ממחברת גדולה ומאוד מסודרת שבה רשומים בכתב יד מסודר כל הסשנים של כל ימי העבודה שלה משנת 1983 ועד היום כנראה. ישבנו והתחלנו לנבור בכתוב. המטרה שלי היתה למצוא דברים שמעניינים אותי. מה מעניין אותי? הרקע בסשנים של צילום האופנה לאורך השנים, הלוקיישנים שלה, לא האופנה עצמה, לא הבגדים ולא הדוגמניות אלא הרקע. מעבר לכך מירי גם צילמה ועדיין מצלמת גם מחוץ לשעות עבודתה המקצועית, צילומים שחלקם עניינו אותי מאוד. גם בסשנים המקצועיים וגם באלו הפרטיים ניכר שהיא אוהבת ארכיטקטורה וסביבות אורבניות. היא גם העידה בפניי על כך. משסיימנו לסמן עלתה מירי כמה מדרגות והביאה מהמגירות המסודרות שבקומת הגלריה את החומרים האמיתיים, כל סשן במעטפה נפרדת, והתחלנו לבדוק. התוצרים של הסינון הזה ושל מה שנמצא למטרת רשימה זו כאן לפניכם, ולטעמי הם מרתקים. תודה רבה מקרב לב למירי דוידוביץ.

הנה כמה פיסקאות ומשפטים על ומאת מירי דוידוביץ מהאתרים שלה ומכתבות אינטרנט שונות שקישורים אליהן מופיעים למטה:

"על עצמי: צלמת . עובדת בתחום הצילום המסחרי והאומנותי.
הנושא המרכזי שלי הוא אנשים והדרך לבחון זוויות וכיוונים שונים היא – צילומי אופנה."

"מירי דוידוביץ, אחת מצלמות האופנה הבכירות הפועלות כיום בישראל, החלה את דרכה בשנות השמונים והיתה מחלוצות הצלמים, אשר הפכו את הצילום המסחרי לעיסוק אמנותי גרידא, מגמה שהחלה בשנות השבעים בארצות הברית בפעילותם של אמנים כגון ריצ'ארד אבדון והלמוט ניוטון.
דוידוביץ למדה אמנות בירושלים ובלונדון ועבדה כאסיסטנית של מספר צלמי אופנה. היא הציגה במספר תערוכות יחיד וכן בתערוכות קבוצתיות במוזיאון ישראל ובמוזיאון תל אביב."
"בתחילת הקריירה עבדה כצלמת בעיתון העיר ובעיתון חדשות וכך החלו להגיע אליה הלקוחות הראשונים."

"אני מתעניינת בדימויים ואייקונים ישראלים."

"אני מחפשת את הסטייל והמיתולוגיות שמייחדים את ישראל."

צילום – מירי דוידוביץ

צילום מהעיתון, מהסשן בגן החיות הנטוש בתל אביב, תחילת שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

צילום מהעיתון, מהסשן בגן החיות הנטוש בתל אביב, תחילת שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

מהסשן בגן החיות הנטוש בתל אביב, תחילת שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

מהסשן בגן החיות הנטוש בתל אביב, תחילת שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

מהסשן בגן החיות הנטוש בתל אביב, תחילת שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

מסשן בבריכת גורדון לשעבר, תל אביב, תחילת שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

פרט מוגדל מהקונטקט, מסשן בבריכת גורדון לשעבר, תל אביב, שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

מסשן בבריכת גורדון לשעבר, תל אביב, שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

סריקת הצילום המקורי, אלנבי פינת ביאליק, תל אביב

צילום – מירי דוידוביץ

פרט מוגדל מהצילום הקודם

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

מסשן צילום בתוך בית הקולנוע "תמוז" (לשעבר "רמת אביב"), ברמת אביב

צילום – מירי דוידוביץ

מסשן צילום בתוך בית הקולנוע "תמוז" (לשעבר "רמת אביב"), ברמת אביב

צילום – מירי דוידוביץ

מסשן צילום בתוך בית הקולנוע "תמוז" (לשעבר "רמת אביב"), ברמת אביב

צילום – מירי דוידוביץ

מסשן צילום בתוך בית הקולנוע "תמוז" (לשעבר "רמת אביב"), ברמת אביב

צילום – מירי דוידוביץ

מסשן צילום בתוך בית הקולנוע "תמוז" (לשעבר "רמת אביב"), ברמת אביב

צילום – מירי דוידוביץ

קולנוע תל אביב, שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

פרט מוגדל מהצילום הקודם

צילום – מירי דוידוביץ

קולנוע אלנבי, שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

פרט מוגדל מהצילום הקודם

צילום – מירי דוידוביץ

קולנוע אסתר, שנות השמונים

צילום – מירי דוידוביץ

פרט מוגדל מהצילום הקודם

צילום – מירי דוידוביץ

כתבה וצילום של מירי דוידוביץ בעיתון, שנות השמונים, על קונדיטוריה "חן" בבוגרשוב פינת פינסקר "הארכיטקטורה אינה מפוצצת בכרום וצמחיה הידרופונית והצוות מעולם לא השתנה"

צילום – מירי דוידוביץ

צילום של מירי מכתבה בעיתון של סמדר שפי על "קפה כחול" באלנבי (שהיה קרוב ל"פינגווין")

צילום – מירי דוידוביץ'

בגזיר העיתון שמירי הלוותה לי לסריקה, בו מופיעים הצילומים מגן החיות הנטוש, מופיעות גם מודעות אייטיזיות אלו, ותפשה את עיניי זו של הפינגווין במיוחד, עם ההופעות של ז'אן קונפליקט הנהדרים, שהופיעו שם גם כמה שנים אחר כך (והיה לי הכבוד…)

צילום – מירי דוידוביץ

כה אייטיז… צילומים שמנציחים רגעים אופייניים כל כך, נהדר

צילום – מירי דוידוביץ

ונעבור לסשן שנות השמונים מיוחד ונהדר שצילמה מירי דוידוביץ בתוך קולנוע דן, בשנת 1983, בהופעה או לפני ההופעה של להקת "באוהאוס", אותו בניין של הקולנוע שהפך אחר כך למועדון ריקודים והופעות בשם "קולנוע דן", מיתולוגיה תל אביבית, צילומים מרגשים ביותר:

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

מ נ ח ם

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

בן של, אח של וכ"ו…

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

אין מילים

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

פיל שולץ קולינס

צילום – מירי דוידוביץ

התמימות, התמימות, נהדר

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

דומה להוא מקלאסיקס נובו, לא?…

צילום – מירי דוידוביץ

והשיער, השיער

צילום – מירי דוידוביץ

חולצה נפוצה בקרב האלטרנטיבה של אז, joy division – unknown pleasures

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

ועכשיו לצילומים שונים שבחרתי והעתקתי מאתריה של מירי דוידוביץ ומכתבות עליה, צילומים שדיברו אליי במיוחד, עם תחושת נטישות, מלנכוליה אורבנית, ובניינים וסביבות בצילומים מרתקים:

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

"הדוגמנית שבצילום היא עדיה מאירצ'יק שהרביתי לעבוד איתה בשנות ה -90. היא מצולמת כאן לכתבת אופנה לעיתון ,"חדשות " בלוקיישן מהמם – מפעל נטוש של "יצהר" (יש עוד יצהר?) בנחלת יצחק. בנו במקומו מרכז קניות ומגדל מגורים. לא שאני מצטערת חלילה שהמקום לא קיים יותר ( הוא היה נראה פחות או יותר כמו ביירות בזמן קרבות), אבל בכל זאת אני מקווה שלא ישפצו לנו הכל ואז ממש לא ישאר איפה לצלם חוץ מבתי קפה אופנתיים."

צילום – מירי דוידוביץ

זה צולם, נאמר לי על ידי מירי, בסוזן דלל, לפני הפיכתו לסוזן דלל…

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

פה ממש התבלבלתי, זה ממש נראה כמו כמה צילומים שאני עצמי צילמתי בעבר

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

"היפה והחיה היא אגדת וולט דיסני מתוקה, עיבוד בן-זמננו לרומן הגיבן מנוטרדם שנכתב במאה התשע-עשרה מאת ויקטור הוגו. הרומן הוא שיר הלל לקלסטרופוביה העירונית, לאופל, למסתורין ולסכנה המתקיימים במרחבים העירוניים. התערוכה של מירי דוידוביץ מציגה סדרת צילומים עצמאיים שנעשו בשלושת השנים האחרונות. העבודות שנבחרו מתקיימות בתוך אותם מחוזות פנטסטיים מעוררי מיסתורין ואי שקט. הפורטרטים בוראים עולם של אגדות אפלות – ילדות אבודות, ערפדים ושלל יצורי לילה הגוועים עם עלות אור היום. סדרת הנופים אותם היא מתעדת – ספק כעוקבת ספק כנתונה במעקב – מעבירים תחושה של הקפאת סצנה מתוך סרט אימה או כפרפראזה על אגדות אורבניות. בסדרת צילומים זו מתחקה דוידוביץ אחר נופים אנושיים ריקים מאדם: חניונים, כנסיות ובתי תפילה, שעליהם מעיבה אווירה קטסטרופאלית של אסון הקרב ובא."

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

זה וואהו, זה ממש וואהו! פשוט צילום עצום

צילום – מירי דוידוביץ

גם זה

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

צילום – מירי דוידוביץ

כל הצילומים ברשימה זו הם של מירי דוידוביץ. כל הצילומים נסרקו או הועתקו והוכנסו לכאן, בגלל מגבלות הגלישה באתר, בלית ברירה, אחרי הקטנות וצמצום באיכות הצילומים ובגדלים שלהם.

ת ו ד ה   ר ב ה   למירי דוידוביץ.

האתר של מירי דוידוביץ

מירי דוידוביץ בקפה דה מארקר

מאמרים של מירי דוידוביץ

הבלוג של מירי דוידוביץ באנגלית

כתבה על מירי דוידוביץ ב-וואלה אופנה

כתבה ב- nrg מעריב על תערוכת "היפה והחיה" של מירי דוידוביץ

על התערוכה באתר היחידה להיסטוריה ותיאוריה של בצלאל

על התערוכה באתר archijob